Peuterspeelzaal

Voor we naar de basisschool gingen, had ik werkelijk geen idee van de hoeveelheid papiertjes, stencils en knutsels die je daar zou meekrijgen. Het enige vergelijkingsmateriaal dat ik had, was afkomstig van de peuterspeelzaal. Voor de vakantie waarin June 4 zou worden, sloten we af met een groot feest. Als afscheidscadeautje kreeg ze een mooi beschilderde map mee naar huis, waarin alle tekeningen van de afgelopen anderhalf jaar in zaten. Mooi bij elkaar gebonden en daarmee ook heel fijn om thuis te kunnen opbergen. Ik had het idee dat het altijd zo zou gaan. Man, wat heb ik me daarop verkeken!

Lees ook: Met drie kinderen toch op tijd op school? Zo doe je dat!

Te veel om te bewaren

Al snel bleek dat ze op de basisschool zoveel tijd doorbrachten met knutselen, dat de berg die mee naar huis kwam niet te overzien was. In eerste instantie stopte ik ze in een verzamelbak, maar die groeide binnen een halfjaar uit zijn jasje. Het paste allemaal niet meer. Misschien ook niet slim dat ik alles erin propte, maar ik wilde het ook niet zomaar weggooien. Ze had er uiteindelijk toch haar best op gedaan. Zodoende kwam ik na een halfjaar voor een bak te zitten, waarvan ik eerlijk gezegd vooral wanhopig werd door er alleen al naar te kijken. Maar goed, elke reis begint met een eerste stap en dus begonnen we maar. Na een halfuur kreeg ik plezier in dit karwei en na een uur hadden we alles netjes georganiseerd. Hoe?

Organiseren kun je leren

We halen een multomap in huis voor een aantal jaren en verdelen die met tabbladen in vijf secties: taal, rekenen, tekeningen, knutselen en overig. Alles dat onderstaande criteria overleeft, mag in de map. Zo niet, weg ermee!

  1. Is het echt bijzonder of mooi? En in formaat tussen A3 en A6? Alleen dan mag het in de map. Uiteindelijk is er maar één eerste tekening, niet veertig.
  2. Is ze zelf heel trots op haar knutselwerk? Dan mag hij eerst op een speciaal plaatsje in de huiskamer staan. Daarna maken we er een foto van en gaat de knutsel in de prullenbak.
  3. Betreft het alleen tekst (nieuwsbegrip of een tekst voor een toets), dan gaat het weg.
  4. Rekenbladen bekijken we. Is het een leuk boekje of heeft ze een mooi cijfer, dan bewaren we het soms, maar verder gaat alles weg. Uiteindelijk gaat zij later ook niet zeventig blaadjes met foutloze tafelsommen zitten bekijken.
  5. Informatieboekjes en antwoordbladen mogen ook de prullenbak in, tenzij ze grappige antwoorden heeft gegeven.
Melancholisch karakter onder controle

Deze aanpak dwingt mij ook stil te staan bij wat we bewaren. Het schiet natuurlijk voor geen meter op als we straks kilometers aan multomap hebben staan als extraatje bij haar toekomstige inboedel, omdat haar melancholisch aangelegde moeder niks kon weggooien. Ook leren we haar hiermee gelijk dat je niet alles kan houden. Jong geleerd is immers oud gedaan! Toch hoop ik dat ze hier in de toekomst iets op kunnen vinden; knutsels en tekeningen vind ik allemaal prima, maar wat rekenen en taal betreft zou ik toch liever weer ouderwets schriftjes meekrijgen.

Wat doe jij met alle knutsels die school mee naar huis stuurt?

De foto bij dit blog is afkomstig van Shutterstock

Author: Merel

Ik ben Merel. Samen met Ro zorg ik voor onze drie meisjes (10, 2 en 1 jaar): kleine eigengereide dametjes, die ons veel leren. Ik blog bijna dagelijks over ons leven, het ouderschap en de liefde. En omdat we hier in optima forma van een temperamentvol gezin genieten, ligt de inspiratie regelmatig letterlijk voor mijn voeten – al dan niet dramatisch schreeuwend omdat we de eierkoek verkeerd sneden. Dat maakt het bij ons thuis in elk geval nooit saai. Al zal onze bijna-puberende oudste daar wel een andere mening over hebben…

6 Replies to “Help! Waar laat je die verzameling knutsels op de basisschool?

  1. Die egel…heb ik ook (nog) in de la, bij alle andere sleutelhangers, pennenklei dingen. Ik heb voor de tekeningen een grote tekenmap bij de Bruna gekocht, daar bewaar ik alles in, wat mooi en leuk is. Tegenwoordig komt Olivia de jongste ook met allemaal tekeningen van haar vriendinnetjes thuis, die gooi ik weg. En alles wat ze “vrij”mag knutselen.
    De oudste van 9 komt idd ook met nieuwsbegrippen thuis en werkboekjes, die bewaar ik ook niet hoor!

    1. Grappig!
      Handig, zo’n tekenmap. met elastiek is dat toch? Begrijp ik ja, mooie dingen kunnen op de foto en de rest idd in map of prullenbak.

  2. Gisteren gooide ik toevallig een kunstwerkje van mijn dochter weg. Het moest wel, want dat ding viel bijna uit elkaar. Ik heb ook haar toestemming gevraagd en ze vond het wel oké. Andere werkjes kijk ik altijd na of het de moeite waard is om het te bewaren. Het vervelende is dat als je een stapel weg hebt gedaan, komt er weer een nieuwe stapel binnen…..

    1. Haha ja dat is zeker zo, het lijkt wel uit zo’n sprookje te komen waarbij je iets weghaalt en het automatisch aangroeit… Vind het ook weleens lastig, ze hebben toch hun best gedaan en dan voelt het zo oneerbiedig het in de prullenbak te gooien. Maar goed, je moet wel anders staat je huis ermee vol.

  3. Ik kijk ook altijd of het waard is om te bewaren
    Anders gauw de oud papier bak in zonder dat mijn dochter het ziet haha die bewaard namelijk het liefst alles…

    Dingen ophangen mag alleen in haar kamer dus die hangt ook aardig vol 🙂

    1. Haha!
      Wij hadden hier zo’n deur in de huiskamer, maar binnen no time bezweek die bijna.

      Inmiddels heb ik onze oudste maar aangeleerd om weg te gooien, meestal (na een foto) mag dat ook.
      Gelukkig maar, soms is ze resoluter dan ik.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge