Afvallen in 2020? Handige tips om niet te snacken

Gaan we weer: afvallen 2.0!

Zo’n blog vol tips klinkt natuurlijk reuze handig, maar stiekem is het gewoon een #notetoself. Ik moet mezelf namelijk toch bij de les blijven houden. Alleen het voornemen om gezonder te leven en af te vallen, bleek de afgelopen jaren immers ook niet voldoende. Maar goed, doe je mee? Dan heb jij misschien ook wel iets aan de volgende tips.

Tips om niet meer te snacken

Houd je doel voor ogen

Voor mij geldt dat ik meerdere doelen behaal als ik gewicht verlies:

  • Lager BMI (en dus minder kans op hart- en vaatziekten; iets waar ik toch bewuster van ben sinds vorige maand)
  • Ik voel me fitter (geen overbodige luxe met drie actieve kinderen)
  • Ik zie er beter uit en zit lekkerder in mijn vel

Door hieraan te denken voor je je tanden in iets zoets zet, help je jezelf weer een handje. Alle keren waarop die argumenten doorslaggevend zijn, zijn toch mooi meegenomen.

Haal het niet meer in huis

Sinds de zwangerschap heb ik eigenlijk geen trek meer gehad in chocola. Althans, in melkchocola – en dat was net mijn grootste bron van extra kilo’s. De enkele keer dat ik toch even twijfelde (oké, en toegegeven: mijn neus in een zak M&M’s van de kinderen stak om de geur op te snuiven), besloot ik toch door te zetten.

En nu het niet meer in huis is, kan ik het letterlijk niet opeten. Ik zie de verleiding niet in de kastjes liggen, hoor mijn naam niet herhaaldelijk roepen door die ene lekkere rol koekjes… Natuurlijk hou je zwakke momenten (de supermarkt is ook weer niet zó ver weg), maar het is toch makkelijker om streng te zijn.

Weet welke ‘verborgen’ dikmakers je in huis hebt

Ik ga geen heel pleidooi tegen je afsteken over suikerklontjes. Maar toch zijn er verschillende dikmakers waar je op kunt minderen. Door vaker volkoren te eten, krijg je meer vezels binnen en heb je dus minder trek. Alcohol is slecht voor de slanke lijn. En ook kaas is (helaas) niet best.

Kortom, ontdek welke verborgen dikmakers je in huis hebt en kijk of je een goed alternatief kunt vinden. Is meteen beter dan je complete leefstijl omgooien: je houdt het makkelijker vol als je een alternatief vindt. Zo vind ik de vegan kaasplakken van Kees erg lekker.

Drink genoeg water en poets je tanden na het eten

  • Als je voldoende water drinkt, heb je minder last van lekkere trek.
  • Met gepoetste tanden ga je niet zo snel meer snacken na het avondeten.

Echt, zo simpel is het eigenlijk wel. Het lost niet alles op, maar alle beetjes helpen!

Zorg voor een volle fruitmand op de eettafel

Onze dochters mogen dagelijks iets te snoepen rond 15.00 uur. Meestal is het na schooltijd, maar in het weekend weten ze ook precies wanneer het ‘snoepjestijd’ is. Toch merk ik dat sinds de fruitschaal weer op tafel staat, ze regelmatig iets gezonds kiezen en niet meer vragen naar een chocolademuntje of winegum.

Zelf neem ik ook veel sneller een stuk fruit. Niet alleen tussendoor (wat ik vaak vergat), maar net zo makkelijk als ik lekkere trek heb. Toch een stuk beter dan wat ik hiervoor at op zulke momenten.

Zorg voor avondeten waar je trek in hebt

Hier gebeurde het nog weleens dat ik tijdens de boodschappen op maandag of dinsdag bedacht dat we het daarop volgende weekend wel iets heel gezonds konden maken. Iets met groenten waar eigenlijk niemand écht trek in had.

Inmiddels doe ik het anders. We schreven een uitgebreide lijst op met gerechten die we allemaal lekker vinden, maar die ook nog eens gezond(er) zijn dan de variant van Thuisbezorgd. Bijvoorbeeld zoete aardappelfriet met kip, zelfgemaakte pizza of cajun kip met zelfgemaakt brood. Daarbij hou ik ook rekening met de dagen waarop we sporten of sowieso meer behoefte hebben aan een makkelijke maaltijd en koken we uitgebreider in het weekend. Veel beter zo.

Kijk, bovenstaande is echt geen garantie dat ik het dit keer wel volhoud. Maar hoop doet leven. En dus gaan we er gewoon voor! Doe je gezellig met me mee?

Volg Lotus Writings ook op Facebook, Instagram en Pinterest en blijf op de hoogte van handige tips en grappige columns!

Afbeelding, Natalia Lisovskaya – Shutterstock

About Merel

Merel (35) is moeder van drie temperamentvolle dochters en zes jaar samen met Ro, haar grote liefde. Ze is gek op Van Dobben kroketten en chocola en daardoor eeuwig aan de lijn. In 2013 studeerde ze af als historica, drie jaar later startte ze een goedlopende mamablog: Lotus Writings. Voor nuchtere ouders die houden van hun kinderen, maar ook (steeds meer) van zichzelf. Die weten dat je best doen soms belangrijker is dan de uitkomst.

10 thoughts on “Afvallen in 2020? Handige tips om niet te snacken

  1. Afvallen blijft een dingetje! Ik ga in 2020 ook weer vol goede moed ermee aan de slag, helaas werkt medicatie ook niet echt mee. Tanden poetsen na het eten het liefst een half uur mee wachten, anders beschadig je je glazuur. 😉

  2. gewicht verliezen lukt je alleen en houd je ook alleen vol als je je levenstijl aanpast 😉 en vooral op de koolhydraten letten dat je daar niet teveel van binnen krijgt 😉

    1. Zeker weten! Een concreet doel (gewichtsverlies) is niet voldoende, je moet gewoon klaar zijn met ongezond eetgedrag.

      En wat de koolhydraten betreft, ik geloof oprecht dat het vooral belangrijk is om evenwicht aan te brengen in wat je binnen krijgt.

  3. Thanks voor alle tips, het afvallen blijft bij mij ook echt een ding hoor. Heel veel succes, ik probeer het ook gewoon weer mee!

Laat me weten wat jij hiervan vindt!

%d bloggers liken dit:

Welkom op Lotus Writings! Door deze site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruiken van cookies. In de footer van deze website vind je mijn privacyverklaring. Hierin leg ik uit welke persoonsgegevens ik verzamel op Lotuswritings.nl en wat ik hiermee doe. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten