advies vragen aan het consultatiebureau

Advies vragen aan het consultatiebureau als je het even niet meer weet

Advies vragen aan het consultatiebureau is misschien niet het eerste waar je aan denkt. Niet alleen omdat de verhoudingen nogal eens onder druk staan, als ik andere ouders zo hoor, maar ook omdat je daarmee toch een beetje toegeeft aan jezelf dat je het zelf niet kan oplossen. Toch kozen wij ervoor om tips te vragen. Hoe dat beviel? 

Consultatiebureau

Over de haat-liefdeverhouding tussen ouders en het consultatiebureau is veel geschreven. Veel minder echter over hulp vragen aan de wijkverpleegkundige of arts als je even niet meer weet wat je moet doen. Jammer eigenlijk, want voor adviezen kun je juist bij hen terecht – mits je natuurlijk een prettige verstandshouding hebt. En die hebben we, gelukkig. Daarom vandaag een positief geluid over het consultatiebureau!

 Lees ook: Papa kan ook opvoeden: we zijn handiger dan je denkt 

Gillende kinderen

Een van de lastigste hindernissen waartegen we tot nu toe opliepen, vonden we allebei de gilfase van onze jongste twee meisjes. Ik had hier totaal geen ervaring mee; June huilde wel als ze zich niet begrepen voelde, maar praatte vrij vlot. Daardoor wist ik dus totaal niet hoe heftig het kan zijn wanneer je kindje maar niet stopt met gillen. Vooral als het hele dagen doorgaat en je na verloop van tijd wanhopig raakt. We wisten ons geen raad meer en hadden vrijwel alles geprobeerd. Behalve externe hulp inschakelen. Advies vragen aan het consultatiebureau bleek de oplossing.

Pedagogisch advies inwinnen

De verpleegkundige kende het verhaal al uit een eerdere afspraak waarbij we aangaven dat vooral Rose op dat moment veel gilde. Ze reageerde direct op onze mail en belde Ro op. Ten eerste gaf ze aan dat het helemaal niet gek is dat je die wanhoop voelt: het gedrag is gewoon vervelend voor de omgeving. Die erkenning alleen voelde al erg fijn! Vervolgens gaf ze wat tips (negeer het gegil, beloon elke poging tot kletsen met positieve aandacht en als het je te veel zet, plaats dan liever je kindje even in de gang dan dat je zelf met luide stem tekeer gaat). En uiteindelijk sloot ze af met de bemoedigende woorden dat het uiteindelijk goed zou komen wanneer ze zou leren praten.

Was advies vragen aan het consultatiebureau een goede zet?

Vooraf was ik best bang voor een veroordeling. Terwijl je best weet dat je niet hele dagen op een schrille toon krijst tegen Jan en alleman, voelde ik mezelf toch een slechte moeder. Lag het niet gewoon aan mij? (En ik weet best dat Ro en ik ons ouderschap samen doen, maar dit betrok ik toch meer op mezelf. Uiteindelijk bracht ik het grootste deel van de tijd met Rose door) De erkenning voelde daarom extra prettig. We gingen met de tips aan de slag en het hielp. Mondjesmaat in het begin, maar toen Rose eenmaal praatte, was er geen houden meer aan. Het gillen hield inderdaad gewoon op, zoals ze voorspelde. Wat een opluchting!

Zou jij ooit advies vragen aan het consultatiebureau?

De foto van de wanhopige vrouw is afkomstig van Shutterstock

Author: Merel

Ik ben Merel. Samen met Ro zorg ik voor onze drie meisjes (11, 3 en 2 jaar): kleine eigengereide dametjes, die ons veel leren. Ik blog bijna dagelijks over ons leven, het ouderschap en de liefde. En omdat we hier in optima forma van een temperamentvol gezin genieten, ligt de inspiratie regelmatig letterlijk voor mijn voeten – al dan niet dramatisch schreeuwend omdat we de eierkoek verkeerd sneden. Dat maakt het bij ons thuis in elk geval nooit saai. Al zal onze bijna-puberende oudste daar wel een andere mening over hebben…

20 Replies to “Advies vragen aan het consultatiebureau als je het even niet meer weet

  1. Vragen stellen aan het consultatiebureau, ik doe het eigenlijk niet. Ik heb teveel te maken gehad met foute en/of rare adviezen. Heb ik nergens een probleem mee, wordt er geprobeerd me een probleem aan te praten…Gelukkig heb ik tegenwoordig veel vertrouwen in mijn eigen kunnen. Bij mijn oudste heb ik vaak advies gevraagd en achteraf spijt van een hoop dingen…

    De gilfase herken ik wel. Momenteel zit ik er ook in geloof ik…Gelukkig kent hij al steeds meer woordjes!
    Huismama onlangs geplaatst…Mijn #SOSfamilietagMy Profile

    1. Zonde dat het zo gelopen is! Je hebt inderdaad genoeg ervaring waarop je kunt bouwen en voor medische zaken kun je bij de huisarts terecht.

      Ai, sterkte! Gelukkig, des te meer woorden ze kennen, des te minder kinderen gillen. Gelukkig!

  2. Superfijn om dit te lezen! ik werd tijdens mijn zwangerschap dagelijks gewaarschuwd voor het ‘consternatiebureau’, maar de mensen bij ons zijn zo lief! Ik was enorm onzeker in het begin en de arts en verpleegkundige besprak met mij mijn onzekerheden, zonder veroordelingen. Hoewel ik ook wel tegen dingetjes als ‘de curve’ aanloop, ervaar ik het over het algemeen als zeer prettig.

    1. Prettig dat ze zo lief meedachten. Juist die steun heb je nodig in het begin. Volgens mij is bijna iedereen onzeker en je hebt niet altijd het idee dat je weet waar je mee bezig bent. Zo’n consultatiebureau arts of verpleegkundige kan je dan geruststellen en op weg helpen. De curve is inderdaad een geval apart haha. Goed dat hij er is als richtlijn, maar sommigen nemen hem iets te serieus 🙂

  3. Ja, zo belangrijk om advies te kunnen vragen! In sommige landen (Scandinavië) doen bijna alle ouders een opvoedcursus, volgens mij samen met je kind, dat lijkt mij echt zo goed en fijn! Helemaal omdat je dan een cursus kunt kiezen die een beetje aansluit bij jouw eigen visie over hoe je dingen aan wilt pakken. Dat heb je vind ik met het consultatiebureau niet altijd.

    1. Echt, Scandinavië is volgens mij het grote voorbeeld voor hoe het moet op opvoedgebied. Ik vind dat zo mooi om te horen, dat zou ik ook wel willen. En dan kun je inderdaad iets kiezen dat bij je past. En nee, het consultatiebureau is natuurlijk vrij gemiddeld. Daar val je net binnen of buiten. Dan blijft het afhankelijk van de persoon of ze echt met je kunnen meedenken of niet.

  4. Goed dat je dit deelt. Ik ken ook alle negatieve geluiden over zoals ze het dan noemen ‘consternatiebureau’. Je krijgt dan echt het gevoel dat die mensen daar alleen maar werken om jonge ouders te pesten. Maar ja: we zeuren nu eenmaal makkelijker dan dat we complimenten delen. Top dus dat je dit doet. Mijzelf kennende zou ik ook gewoon al mijn vragen stellen.
    Patricia onlangs geplaatst…Mamablogs overzicht: deze moeders bloggen er op losMy Profile

    1. Ja precies 🙂
      Het is inderdaad menselijk haha, maar leek me goed eens de andere kant te laten horen. Ja, gewoon doen. Over het algemeen zijn de medewerkers van het cb deskundig en zitten daar niet om je onzeker te maken. En liever van iemand die weet waar hij/zij het over heeft.

  5. Grappig. Toevallig heb ik voor volgende week een afspraak met betrekking tot het niet slapen van Emily. Ik werd aan de telefoon als super fijn geholpen en en werd ook super fijn gereageerd en we naar een oplossing gekeken
    Mathiske onlangs geplaatst…Gelukkig nieuwjaar!!My Profile

    1. Prettig dat jullie die afspraak hebben gemaakt! Hoop echt dat er iets uitkomt en dat jullie binnenkort weer rustige nachten hebben allemaal. Sterkte xx

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge