Staking: waarom de werkdruk écht omlaag moet

Morgen, op 5 oktober, is de Dag van de Leerkracht. Dit keer wordt het echter geen feestelijk moment waarop de juffen en meesters van het basisonderwijs in het zonnetje staan. In tegendeel. We gaan staken. Om wat meer achtergrondinformatie te geven over onze motivatie, schreef ik dit artikel. Want dat de werkdruk omlaag moet ten gunste van onze leerlingen, is iets dat zeker is!

5 oktober: dag van de leerkracht

Morgen, 5 oktober, is ‘de dag van de leerkracht’. Een dag waarop we vooral zouden moeten stilstaan bij het belang van onderwijs voor iedereen. Want dat voorrecht hebben we in Nederland. Mogen leren is zeker niet overal land zo vanzelfsprekend en daarom vind ik het fijn dat dit jaarlijks op een speciale dag benoemd wordt. Je vergeet dat weleens, omdat het voor ons dagelijkse kost is. Wij weten niet beter dan dat er voor iedereen onderwijs is: hoogbegaafd, zwakbegaafd, doof, blind, sociaal, asociaal, kinderen met een aangeboren beperking of ziekte.

Kinderen zijn de toekomst

Als leerkracht bereid je deze kinderen voor op hun toekomst. Daarom proberen we in elke groep het beste in ieder kind naar boven te halen – ondanks de, soms grote, onderlinge verschillen. Een grote uitdaging, aangezien ieder kind andere behoeften heeft. Naast cognitieve vaardigheden willen we ze sociale vaardigheden meegeven en leren omgaan met elkaars verschillen. We stomen ze klaar voor de toekomst en willen ze een veilige plek bieden, waar ze zich fijn voelen als het thuis niet prettig is. 

Je basisschoolperiode vormt je als mens

Je toekomstige ik wordt gevormd tijdens je schoolperiode, zowel basis als middelbaar. Dat maakt deze tijd misschien wel de belangrijkste in een mensenleven. Alles dat je dan meemaakt heeft invloed op wie jij later bent.

Mijn eerste ervaringen voor de klas

Pittige groep

Tijdens mijn eerste jaar stond ik iedere woensdag voor een pittige groep met meer jongens dan meisjes. De meeste kinderen hadden geen goede band met hun meester (de vaste leerkracht).

Eén van de jongens in de groep had ADHD. Ons eerste contact verliep stroef, maar al snel kregen we een hechte band. En die versterkte zich toen ik zelf de vaste leerkracht van deze groep werd. Hij zat steeds beter in zijn vel, kreeg vrienden in de groep en werd ineens uitgenodigd op kinderfeestjes. Afgelopen schooljaar was het tijd voor zijn volgende stap: de middelbare. Bij zijn afscheid bedankten zijn beide ouders me. Zijn moeder sprak daarbij haar waardering uit, omdat ik hem vormde tot een zelfstandige jongen met zelfvertrouwen.

Als leerkracht heb je veel invloed op kinderen

Bovenstaande voorbeeld illustreert voor mij hoeveel invloed je als leerkracht kan hebben op een kind. Deze jongen leerde zich handhaven in de groep en zal daar de rest van zijn leven profijt van hebben. En zulke enorme stappen zal ik weliswaar niet voor alle kinderen (kunnen) betekenen – niet iedereen heeft deze begeleiding nodig – maar je streeft als onderwijzer wel naar kinderen die het beste uit zichzelf weten te halen en gelukkig zijn.

Waarom gaan we staken?

Om te waarborgen dat jullie én onze kinderen het onderwijs krijgen dat ze verdienen, is het zo belangrijk dat er geschikte mensen voor de groepen staan. Leerkrachten met passie en oog voor ieders talenten en kwaliteiten.

Natuurlijk, van mij mogen de salarissen ook omhoog. Zeker als je vergelijkt met wat anderen verdienen op HBO werk- en denkniveau. Maar voor mij is nog wel het belangrijkst dat de werkdruk naar beneden gaat. Steeds vaker vallen leerkrachten uit met een burn-out en we werken veel over. Zaken die ten koste gaan van de kinderen.

Wat ons wél helpt? Kleinere klassen, meer hulp in de groep, extra uren beschikbaar krijgen dat we bepaalde kinderen meer kunnen begeleiden. Daarom staken wij. Omdat wij passend onderwijs willen blíjven bieden aan ieder kind! 

Wat vind jij van de lerarenstaking(en)?

Schrijf je in voor onze wekelijkse update en mis nooit meer een artikel! Je vindt het formulier rechts (desktop) of onderaan deze pagina (mobiel). En volg je Merel of De Mamagids al op Instagram?

Reageer je onder dit artikel? Weet dan dat we je mailadres nooit zullen gebruiken, ook niet om ongevraagde nieuwsbrieven of andersoortige mails te versturen. Dat doen we alleen als je je aanmeldt voor de wekelijkse update – met jouw toestemming dus.

Afbeelding – Shutterstock

Sophie

Ik ben Sophie (35), getrouwd met Lionel, moeder van twee geweldige zoons (6 en 3). Voor De Mamagids schrijf ik over mijn werk als juf in het Jenaplanonderwijs, het leukste speelgoed en lekkere recepten voor lastige eters. En natuurlijk af en toe over het leven als vrouw in een mannenhuishouden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar boven