social media

Social media detox in slechts 5 simpele stappen

Het is helemaal van deze tijd om overal vergroeid te zijn met je telefoon. Even in de wachtkamer door je Facebook timeline scrollen, nog even een selfie plaatsen op Instagram op dat geweldige feest en als een ware mamarazzi je kinderen op de hielen zitten voor foto’s. Leuk om te delen via WhatsApp! En hoewel daar geen woord aan gelogen is, het is inderdaad leuk om de wereld in te sturen, is al die social media helemaal niet zo goed voor je. Het kan daadwerkelijk storend zijn in je leven. Om jullie te helpen, schreef ik 5 handige tips voor een social media detox! 

Detoxen!

Voel jij je ook vergroeid met je telefoon en ben je een ware social media addict? Of vind je omgeving het storend dat je altijd ‘nog even’ iets moet afmaken? Dan is het waarschijnlijk de hoogste tijd om dat apparaat eens vaker naast je neer te leggen. En omdat ik zelf grootverbruiker ben (en mijn omgeving zich hier best weleens aan kan storen), is het de hoogste tijd eens een zogenaamde detox in te lassen. Doe je met me mee?

  1. Las telefoonvrije uren in

    Op mijn huidige telefoon zit een functie om in te stellen dat je telefoongeluid uitstaat en hij alleen afspeelt indien iemand 2 keer binnen vijftien minuten terugbelt. Zo weet je zeker dat wanneer er écht iets is, ze je heus nog kunnen bereiken. En zo niet, dan kun je genieten van de rust.

  2. Las telefoonuren in

    Zeker wanneer je een eigen blog hebt, kun je feitelijk niet zonder je mobiel en alle social media. Door heel bewust tijd in te plannen voor je bezigheiden (promotie, andere blogs lezen etc.) ben je veel efficiënter bezig. Voor je omgeving is het helemaal prettig wanneer je dit doet tijdens hun afwezigheid. Zo lees ik de meeste blogs tussen 06.00-07.00 uur, voor iedereen wakker is. En ik probeer ook tijdens die uren bezig te zijn met de promotie voor mijn blog. Verder zijn de middagdutjes van onze kleintjes een mooi moment, hoewel onzeker is hoelang die nog bestaan, en in de avonduren tussen 20.00-20.30 uur. Staat heel mooi, zo zwart op wit 😉 Maar goed, ik doe mijn best.

  3. Wees niet bang iets te missen

    Wat kan er nu belangrijk genoeg zijn om je hele schema voor om te gooien of anderen voor te laten wachten? Apps over iemands laatste veroveringen, een sappige roddel of andermans blog zijn leuk, maar je kunt best nog even zonder. Dat geldt ook voor je bezoekersaantallen op een dag dat het fantastisch gaat (ik heb dan toch de neiging regelmatig even te kijken) en e-mails. Mensen verwachten doorgaans heus niet dat je direct reageert, anders zouden ze wel bellen.

  4. Geniet bewust van je tijd zonder telefoon

    Laatst vergat ik hem. Die ochtend fietste ik met dreumes achterop door het dorp, gingen we een knijpfruitje en muffin eten bij Hema, haalden brood bij de bakker en liepen door de supermarkt. Geen enkel moment miste ik mijn telefoon en ik genoot echt enorm. Je hoeft niet alles te delen met de wereld; het is niet bepaald zo dat de rest van de wereld niet door kan met zijn leven omdat ik geen foto heb gepost van mezelf met een mond vol chocola… Ik nam me voor hem vaker niet mee te nemen. Het laat je niet alleen meer genieten, maar je bent gewoon gerichter in wat je doet.

  5. Download Sidekick Mattie

    Mocht je er met bovenstaande punten echt niet uitkomen, dan is deze optie er nog! Dit is trouwens geen samenwerking, maar ik zag laatst een bericht over deze app via Instagram (daar is social media dan wel weer heel leuk voor) en was gelijk enthousiast. In eerste instantie hebben de makers hem ontwikkeld voor studenten, maar ouders met kinderen en een blog hebben er eveneens baat bij vermoed ik zo. Hoe het werkt? Je telefoon staat tijdelijk uitgeschakeld voor apps; alleen binnenkomende telefoontjes en sms’jes kunnen binnenkomen. Groot voordeel is dat je hierdoor productiever en alerter bent, omdat je geen constante afleiding ervaart. Wil je meer weten? Lees dan meer op de website van Sidekick Mattie.

Heb jij last van social media of kun je jezelf er goed voor afsluiten?

Dit betreft geen samenwerking. 

Author: Merel

Ik ben Merel. Samen met Ro zorg ik voor onze drie meisjes (11, 3 en 2 jaar): kleine eigengereide dametjes, die ons veel leren. Ik blog bijna dagelijks over ons leven, het ouderschap en de liefde. En omdat we hier in optima forma van een temperamentvol gezin genieten, ligt de inspiratie regelmatig letterlijk voor mijn voeten – al dan niet dramatisch schreeuwend omdat we de eierkoek verkeerd sneden. Dat maakt het bij ons thuis in elk geval nooit saai. Al zal onze bijna-puberende oudste daar wel een andere mening over hebben…

6 Replies to “Social media detox in slechts 5 simpele stappen

  1. Pingback: | Sidekick Mattie
  2. Ik kan heel actief zijn maar evengoed rustig mijn telefoon vergeten. Vliegtuigstand werkt bij mij ook prima. Belangrijke mensen hebben mijn privé nummer 😁

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge