Zelluf doen!

Mijn laatste bevalling verliep naar omstandigheden vrij simpel. Daardoor dacht ik al snel weer fit genoeg te zijn om van alles zelf te doen, ondanks dat mijn kraamtijd nog in volle gang was. Ik leek wel een koppige peuter: alle adviezen sloeg ik in de wind, ik voelde me toch prima? Een paar weken later kwam de klap; dit werkte kennelijk toch niet optimaal. Blijkbaar hadden al die mensen best een legitiem punt toen ze me vertelden rustiger aan te doen.

Pas op de plaats

Ro was zacht gezegd niet blij; hij zat op zijn werk en kon me overdag niet tegenhouden. Wel had hij herhaaldelijk aangegeven dat ik niet te veel hooi op mijn vork moest nemen. Samen maakten we daarom nieuwe afspraken die wel werkten. Een simpel voorbeeld: speelgoed laten liggen tot hij thuis was. Daarnaast zijn er meer dingen die je kunt doen om iets bewuster van die kraamtijd te genieten. Deze tijd krijg je (hoe cliché!) namelijk nooit meer terug en het is toch zonde als je die laat ondersneeuwen door je eigen bewijzingsdrang?

  1. Doseer je kraambezoek

    Soms is het verstandig bepaalde mensen even te mijden, maar laat alle overige bezoek vooral lekker langskomen in de kraamweek. Dan is de kraamverzorgster nog aanwezig om je bezoek te ontvangen en te voorzien van een beschuitje en wat drinken. En zo voorkom je dat je met knallende pijn of doodop van de slapeloze nachten zelf als gastvrouw mag fungeren. Je bent niemand iets verplicht en vergeet niet dat ‘nee’ ook een antwoord is. Als je mensen over een maand laat langskomen, is dat heus niet erg. Ze zullen het echt wel snappen!

  2.  Zorg voor jezelf

    Je hebt een bevalling achter de rug, sommige vrouwen zelfs een operatie. Dat is echt niet niks. Je mag dan het gevoel misschien hebben dat je de wereld aankunt, maar daardoor hoef je nog niet jezelf te overbelasten. Spiegel jezelf niet aan beroemdheden die drie weken later alweer het vogelnestje in de ringen doen, maar aan ‘echte’ moeders zoals jij en ik. Je verliest energie tijdens de gebroken nachten en borstvoeden kan je ook vermoeien, vergis je niet. Niemand verwacht dat je fluitend stofzuigt, terwijl je ondertussen de baby voedt en meteen even de keukenkastjes uitsopt. Waarom zou jij het dan wel jezelf doen?

  3. Huishouden is nu even minder belangrijk

    Echt, als je een schone wc wil, kun je daarvoor ook een welwillend familielid of je partner voor inschakelen. En mocht je het prettig vinden dat de plinten weer stofvrij zijn, vraag daarvoor ook hulp. Maar laat het overdag gewoon zoals het is, zolang je lichaam niet fit genoeg is. Neem liever je rust als de baby slaapt. En dan hoef je er echt niet verplicht naast te liggen, met een boek of tijdschrift kun je ook prima ontspannen. Bezoek verwacht niet dat je huishouden piekfijn op orde is.

  4. Laat koken aan anderen over

    Wie weet heb je een fantastische vriendin die met een pan zelfgemaakte soep voor de deur staat, blijkt je partner Master Chef himself of kookt je lieve (schoon)moeder graag een paar keer per week voor je. Dit is één van de weinige periodes in je leven dat je daarvan kunt en mag genieten. Doe dat dan ook! Relax en eet smakelijk.

  5. Bouw je conditie rustig aan op

    Zeker als je niet behoort tot de zogenaamde fit moms, is het verstandig om je conditie rustig weer op te bouwen. Je kunt niet van heftige pijn naar dagelijks vijftien kilometer wandelen gaan in een paar dagen tijd. Loop eerst eens naar de glasbak of brievenbus, dan naar dat ene bankje verderop en misschien een paar dagen later een wat groter rondje. Er komt vanzelf weer een dag dat je 10.000 stappen maakt!

Hoe was jouw kraamtijd?
Kon jij wel rust nemen of wilde je ook meteen weer van alles aanpakken?

Author: Merel

Ik ben Merel. Samen met Ro zorg ik voor onze drie meisjes (10, 2 en 1 jaar): kleine eigengereide dametjes, die ons veel leren. Ik blog bijna dagelijks over ons leven, het ouderschap en de liefde. En omdat we hier in optima forma van een temperamentvol gezin genieten, ligt de inspiratie regelmatig letterlijk voor mijn voeten – al dan niet dramatisch schreeuwend omdat we de eierkoek verkeerd sneden. Dat maakt het bij ons thuis in elk geval nooit saai. Al zal onze bijna-puberende oudste daar wel een andere mening over hebben…

12 Replies to “Rustig de kraamtijd door: 5 tips voor eigenwijze mama’s

  1. Tot 5,5 week heb ik iedere middag nog even geslapen. Dat was fijn en ook hard nodig. Ook gingen we iedere dag wandelen, steeds een paar minuutjes langer. Toch wilde ik al weer veel te veel. Niet zozeer dingen doen, maar meer dingen voelen. Ik wilde me fit voelen, helemaal in balans, vol energie, gezellig doen en vol op genieten van ons pasgeboren kindje. Dat had ook allemaal tijd nodig.
    Margriet onlangs geplaatst…Roze wolk, waar was je nou?My Profile

    1. Fijn dat je die rust in jezelf kon vinden, ik benijd je daar wel om hoor. Zou zelf ook willen dat ik zou kunnen gaan liggen en anderen voor me kon laten zorgen. Wie weet krijg ik ooit nog eens een herkansing, je kraamtijd klinkt in elk geval heel prettig zo.

    1. Slim!
      Ik denk dat, mocht hier ooit nog een kindje komen, ik mezelf inderdaad lekker terugtrek met een stapel boeken 😀 Wetend dat je daar de maanden die volgen nooit meer tijd voor hebt.

    1. Haha jij ook al? Het is ook zo moeilijk! Mocht het hier ooit nog eens gebeuren dan trek ik me wel terug in de slaapkamer met een gigantische stapel boeken ☺️

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge