tiptoi® Mijn Grote Wereldatlas

Tiptoi® Mijn Grote Wereldatlas Starterset | Ook geschikt voor peuters?

REVIEW TIPTOI® MIJN GROTE WERELDATLAS STARTERSSET – Samen met Rose (3) ontdekte ik de wereld via Mijn Grote Wereldatlas Startersset uit de Tiptoi®-serie (Ravensburger). In deze uitgebreide review vertel ik wat je allemaal kan doen met de atlas en in hoeverre Rose ermee uit de voeten kan.

Meer uitdaging

Een tijdje geleden schreef ik dat Rose (3) meer uitdaging lijkt te kunnen gebruiken. Ze maakt vloeiende zinnen en trekt bijzonder pientere conclusies. Maar voor we in het vaarwater van de basisschool gaan zitten en haar al van alles leren, wilden we liever uitdaging bieden op een manier die losstaat van lezen en schrijven. We waren daarom heel blij dat we van Ravensburger de Tiptoi Mijn Grote Wereldatlas mochten proberen.

Inhoud Tiptoi® Mijn Grote Wereldatlas Starterset

In de doos zitten:

• de tiptoi® stift
  • een verbindingskabel voor de pen met USB
  • Mijn Grote Wereldatlas
  • wereldkaart
  • handleiding voor de tiptoi® stift
  • activeringsblaadje

Excl. twee AAA batterijen (tip: in geval van nood kan je die uit de afstandsbediening of huistelefoon even pakken)

Wat moet je verder nog weten?

Het spel is bedoeld voor kinderen van 5-8 jaar oud, wordt individueel gespeeld en laat kinderen spelenderwijs kennismaken met continenten, zeeën, landen en hun inwoners, dieren en landschappen. Dat wij het toch door Rose laten testen, komt als gezegd doordat ze meer uitdaging lijkt te willen. En dit is dan ideaal. Voor de zekerheid keek ik trouwens ook hoe June op het interactieve speelgoed reageerde.

Hoe activeer je de tiptoi® stift?

Persoonlijk vond ik de handleiding nogal wollig geschreven. Ik heb het wel vijf keer geprobeerd te lezen, maar ik kwam er echt niet doorheen. Toen ben ik maar gewoon op goed geluk gaan proberen en met succes. In het kort:

• Je doet de batterijen in je tiptoi® stift
  • Schuif hem weer dicht tot je een klik hoort
  • Druk op de aan-knop
  • Tip met de stift op je activeringsblaadje
  • Zet de stift uit en weer aan
  • Vervolgens klik je op het ‘aan’-symbool op de allereerste pagina, links onderaan: nu kan je kind aan de slag met dit boek

Hoe werkt tiptoi® Mijn Grote Wereldatlas?

De atlas biedt zijn kleine lezers verschillende functies. Elke pagina heeft verschillende icoontjes:

• Oogje: ontdekken
  • Lamp: kindgerichte informatie
  • Spreekwolkje: grappige verhalen
  • Muzieknoot: muziek
  • Dobbelsteen: spelletje spelen, meestal aan de hand van de rode en groene ster
  • Vierkant: stoppen
  • Pijltjes: opnieuw

Op deze manier leren ze bijvoorbeeld waar Egypte ligt en wat de hoofdstad is. Maar ze kunnen er ook voor kiezen om op een vulkaan of sarcofaag te tippen. De tiptoi® stift vertelt je dan kort wat het precies is.

Ontdekken

Klik op ontdekken om bijvoorbeeld een muziekje te horen spelen, te horen over welke stad, welk land of natuurverschijnsel (bergen, vulkanen) hier ligt. Ook hoor je dat je zojuist op de fakir hebt getipt en dat je meer over hem kan horen wanneer je klikt op het oranje lampje. Verder staat op elke kaart een wereldbolletje met het werelddeel waar je dan bent in kleur. Klik daarop en je hoort dat je bij de kaart van Europa staat of Zuid-Afrika.

Kindgerichte informatie

In enkele zinnen vertelt de stem over het plaatje waarop je tipt. Zoals over de piramides, het carnaval in Rio of de dom van Keulen. Klik erop en je krijgt uitleg over het Christendom. In Turkije hoor je wat de Islam inhoudt en in Azië hoe gastvrij men in China is. Heel divers dus en over alle aspecten van het leven elders: van natuur tot cultuur.

Grappige verhalen

Op de bladzijden staan ook mensen afgebeeld. Wanneer je er op tipt met je Tiptoi® pen hoor je hun verhalen. Zo vertelt Camille uit Parijs over de Eiffeltoren en Franse scholen. De pen helpt je op weg door telkens weer te verwijzen naar het volgende kind of andere personen. Ieder mens heeft zijn eigen verhaal.

Muziek

Op een aantal pagina’s kan je liedjes en muziek luisteren. Soms op een specifiek deel van de pagina en anders door op een persoon te tippen.

Spelletjes

Met de spelletjes kunnen kinderen hun topografische kennis oefenen. Of, zoals in het geval van Afrika, een dierengeluidenspel. Dat viel natuurlijk meteen in de smaak bij Rose. Al was het nog best moeilijk, want ik wist zelf de helft niet. Het is daarom verstandig eerst via ‘ontdekken’ te luisteren hoe de dieren klinken, zodat je beter gaat scoren tijdens het spel.

Wereldkaart

Wat ik best bijzonder vond, was dat de wereldkaart die in de set zit óók geschikt is om op te tippen. Aan de zijkant staan de vlaggen van alle landen (ook goed voor jezelf om mee te oefenen, Europa ging hier nog prima maar Afrika bleek duidelijk niet mijn sterkste punt) en je kunt klikken op zowel werelddelen, landen als steden en afbeeldingen. Heel divers dus en het sluit helemaal aan op de Tiptoi® Mijn Grote Wereldatlas.

Vanaf welke leeftijd is Tiptoi® Mijn Grote Wereldatlas geschikt?

Rose is misschien wat jong. Met haar 3 jaar kan ze zeker nog niet alles en vindt ze het vooral leuk om muziekjes en dierengeluiden te beluisteren. Maar tegelijkertijd pikt ze veel op. Na één keer voordoen wist ze hoe ze het product moet activeren om aan de slag te gaan. Ook kan ze zelfstandig het spel aanzetten met de dieren en weet ze door te oefenen steeds beter welk geluid bij welk dier hoort.

Volgens mij kan je Tiptoi® Mijn Grote Wereldatlas prima gebruiken vanaf een jaartje of 3-4, afhankelijk van de interesse van je zoon of dochter in de wereld. Het is verder een hele mooie ondersteuning van de geschiedenis-, aardrijskunde- en topografielessen op school. Bovendien blijft het lang leuk: met 11 jaar is het nog steeds interessant. June pakt de atlas ook weleens om haar kennis te oefenen of nieuwe dingen te leren. Met meer dan 1500 geluiden, teksten en liedjes duurt het ook wel even voor je alles hebt gehoord. Kortom, bij elke leeftijd past een andere vorm van spelen en de atlas speelt daar goed op in.

Waar kan je Tiptoi® Mijn Grote Wereldatlas kopen?

Andere nieuwe spellen van Ravensburger

ScienceX® Elektro

Met de spannende experimenten uit de ScienceX®-serie van Ravensburger gaat voor kinderen een wereld open. Fascinerende fenomenen van deze tijd worden onder de loep genomen en met behulp van de kennis uit de natuurwetenschap op een aantrekkelijke manier duidelijk gemaakt. Met de nieuwe experimenteerdoos van ScienceX® ‘Elektro huis’ komen jonge onderzoekers vanaf 8 jaar (en… vaders) aan de hand van superleuke en uitdagende opdrachten alles te weten over de wereld van de elektrotechniek. Ga aan de slag en bouw je eigen 3D elektro huis met mooie licht- en geluidseffecten.

Break Free

Nodig je vrienden en vriendinnen uit en speel het nieuwe én spannende spel Break Free van Ravensburger. Spannend? Jazeker, want tijdens het spel draag je handboeien en ben je met je medespelers aan elkaar vastgeketend. Waarom? Je bent een agent met een geheime missie, waarbij jou spionage-vaardigheden worden getraind. Welke topagent bevrijdt zich als eerste van z’n handboeien en mag zich Houdini, dé boeienkoning, noemen? Eenvoudig is het zeker niet, want je loopt verschillende trainingslevels door, van makkelijk tot moeilijk.

Is de Tiptoi® Grote Wereldatlas iets voor jouw kinderen?

Deze blog bevat een gekregen spel en een affiliate link.

Author: Merel

Ik ben Merel. Samen met Ro zorg ik voor onze drie meisjes (11, 3 en 2 jaar): kleine eigengereide dametjes, die ons veel leren. Ik blog bijna dagelijks over ons leven, het ouderschap en de liefde. En omdat we hier in optima forma van een temperamentvol gezin genieten, ligt de inspiratie regelmatig letterlijk voor mijn voeten – al dan niet dramatisch schreeuwend omdat we de eierkoek verkeerd sneden. Dat maakt het bij ons thuis in elk geval nooit saai. Al zal onze bijna-puberende oudste daar wel een andere mening over hebben…

10 Replies to “Tiptoi® Mijn Grote Wereldatlas Starterset | Ook geschikt voor peuters?

1. Helemaal leuk, ik heb het ook besteld voor mijn dochter van 3 die wat extra uitdaging nodig heeft, en voor mijn meisje van 11 die op school met topo bezig is. Ben erg benieuwd!