Een tijdje geleden gaf ik mezelf via Facebook op om een fotoboek van Saal Digital te testen. Dit van oorsprong Duitse bedrijf biedt talloze opties aan met, naar eigen zeggen, professionele kwaliteit. Dat wilde ik weleens uitproberen! Omdat ik ontzettend (lees: veel te veel) foto’s maak en daar eigenlijk niets mee doe, leek dit me de ideale gelegenheid om weer eens een aantal te laten afdrukken. Kort nadat ik me hiervoor had opgegeven, kreeg ik mail van een goede bekende die onze dochters graag zou fotograferen. Omdat ik weet dat ze echt schitterende foto’s maakt, besloten we ook van dit aanbod gebruik te maken. Win-win!

DSC_0049

Albumkeus

Gelukkig is de eerste stap vrij gemakkelijk en in zekere zin vergelijkbaar met andere fotoboeken: je kiest een formaat en gaat aan de slag. Maar dan komt het grote verschil met de gebruikelijke aanbieders: je kunt werkelijk van alles kiezen (overigens wel tegen extra betaling). Een boek zonder barcode op de achterkant, gewatteerd  (lijkt me erg mooi als je een luxe album wil van bijvoorbeeld je bruiloft), leren kaft of geleverd in speciale cadeaubox. Je kunt het zo goedkoop of prijzig maken als je zelf wil.

Zelf koos ik voor een staand album, afmeting 21 x 28 voor € 39,95 – zonder extra opties. Daarbij komen nog verzendkosten (uiteraard kreeg ik dit maal alles vergoed, maar dan heb je een idee van hoeveel je normaliter kwijt bent). Ik downloadde de software en kon aan de slag.

Software

Ik kwam in een menu waar ik kon kiezen uit thema’s, maar een fotoboek naar eigen wens was natuurlijk ook mogelijk. Hier waren opties te vinden als vakantieboek, fotoboek na bruiloft of geboorte etc. Je kunt alles volledig naar eigen smaak maken, dus blijft het altijd persoonlijk. En ook bij het plaatsen van foto’s kon ik alle kanten op. Daardoor werd het boek volledig hoe ik dat het liefst wilde en was ik eigenlijk vrij snel klaar. Persoonlijk heb ik nog niet eerder zo’n gemakkelijk en uitgebreid programma gebruikt.

Wat krijg je voor dit bedrag?

Ik som de belangrijkste zaken voor het gemak even puntsgewijs op:

• Talloze opties voor allerlei gelegenheden (bruiloft, geboorte, vakantie…)
  • De software is gemakkelijk te begrijpen. Soms moet je gewoon even klikken om te zien waar wat voor dient, maar mocht je er echt niet uitkomen dan staat in de rechterbovenhoek een icoontje om direct contact op te nemen met de klantenservice.
  • Geen verborgen kosten als je een foto op de voorkant wil of vlakliggende pagina’s; dit zit standaard bij de prijs inbegrepen
  • De kwaliteit is echt goed, de foto’s komen mooi uit en hebben (dat las ik zojuist op de website) een kleurechtheid garantie van maar liefst 75 jaar
  • Snelle bezorging; binnen een paar dagen had ik het boek al in huis én (niet onbelangrijk) stevig verpakt in zowel dik karton als (in lekentaal) een witte, dikke kunststoffen hoes

DSC_2284

Conclusie

Vanwege de uitgebreide opties zou ik deze leverancier zeker aanraden. Ik zag ook dat ze regelmatig kortingscodes hebben, dus daar zou ik wel gebruik van maken. Het zijn misschien niet de goedkoopste boeken, maar daar staat tegenover dat er geen financiële addertjes onder het gras schuilen. Vlakke pagina’s en foto op de voorkant zitten immers bij de prijs inbegrepen en daarbij krijg je echt heel fijne service van het bedrijf. Het is ideaal wanneer je een speciaal boek wilt laten maken na bijvoorbeeld een bruiloft; dan zou ik namelijk persoonlijk liever iets meer uitgeven voor een veel mooier boek. Vooral de gewatteerde kaft lijkt me erg gaaf, alsof je het door een professionele fotograaf hebt laten maken. Het zijn net die extraatje die me in de toekomst zeker zouden doen beslissen opnieuw bij hen te bestellen. Dat je het boek al na een paar dagen in handen hebt, is extra mooi meegenomen.

Deze review is gebaseerd op een samenwerking en als dank kreeg ik het fotoboek cadeau. Mijn reviews zijn gebaseerd op mijn eerlijke ervaring. Meer informatie over samenwerkingen en advertenties vind je in mijn disclaimer.

Author: Merel

Ik ben Merel. Samen met Ro zorg ik voor onze drie meisjes (10, 2 en 1 jaar): kleine eigengereide dametjes, die ons veel leren. Ik blog bijna dagelijks over ons leven, het ouderschap en de liefde. En omdat we hier in optima forma van een temperamentvol gezin genieten, ligt de inspiratie regelmatig letterlijk voor mijn voeten – al dan niet dramatisch schreeuwend omdat we de eierkoek verkeerd sneden. Dat maakt het bij ons thuis in elk geval nooit saai. Al zal onze bijna-puberende oudste daar wel een andere mening over hebben…

2 Replies to “Review: Saal-Digital fotoboek

1. Leuk! Fijn hè, zo’n mooi boek in de kast? Althans, iedereen die op visite komt duw ik dat boek in handen haha dus echt tijd om te staan krijgt hij niet.

🙂