In deze serie, die onregelmatig zal verschijnen, wil ik jullie graag meenemen tijdens onze zoektocht naar de juiste middelbare school voor June. Waar letten we op, wat neem je mee in die allesbepalende beslissing en hoe ga je om met eventuele teleurstellingen? June zal af en toe ook commentaar geven. Waar loopt zij tegenaan? En wat zou zij het liefst willen? Vandaag begin ik met het belang van CITO.

De eerste stappen richting voortgezet onderwijs

Vanaf groep 7 begint het menens te worden op de basisschool. De spanning slaat langzaam toe (althans, bij de ouders): nog maar een halfjaartje en dan zijn onze kinderen de oudsten van de school. En nog een jaar later gaan ze naar de middelbare school. Hoewel ik dat nog steeds een gek idee vind, gaat de tijd snel en proberen we dus maar vast aan het idee te wennen. Over een tijdje gaan we verschillende scholen bezoeken en luisteren naar docenten die ons gaan vertellen wat de mogelijkheden zijn. Natuurlijk hebben we al wel een voorkeur, maar of die straks zal overeenkomen met Junes wensen, zal moeten blijken.

Lees ook: Merel onderzoekt: naar welk onderwijs gaat jouw kind?

Cito-toets

Al jarenlang wordt Cito gezien als een belangrijk meetmoment. De ene school laat het advies grotendeels van deze score afhangen, op andere scholen is het meer een gegeven. Maar hoe dan ook is hij overal relevant. Dat zorgt bij sommige kinderen voor druk met een mogelijk slechte score als gevolg die niet overeenkomt met wat het kind werkelijk kan. En dat vind ik dus zelf een beetje lastig. Het roept vragen op. In hoeverre zal deze score op onze basisschool meegenomen worden? Klopt mijn (ons) eigen beeld van June wel?

Pushen?

Stel dat je kind een slechte Cito-score heeft in groep 7, wat dan? Je ziet bijvoorbeeld wel ouders die hun kind allerlei cursussen laten volgen om die uitslag een beetje op te krikken of -dichterbij huis- te stimuleren om met Squla te oefenen. Maar is dat niet gewoon vals spelen? Nog erger dan een foutief advies lijkt me dat je kind in een onderwijsvorm terechtkomt die hij of zij niet aankan. Misschien ga ik te ver in mijn overdenkingen; uiteindelijk hebben we de score nog niet gehoord en ik heb de leerkrachten erg hoog zitten. Maar dit zijn de dingen die ons op het moment allemaal bezighouden. Nog even afwachten op het volgende tien-minutengesprek, dan kunnen we dit soort dingen allemaal navragen!

Heb jij nog goede adviezen die kunnen helpen in de zoektocht naar de juiste middelbare school?


De foto bij dit blog is afkomstig van Shutterstock

Author: Merel

Ik ben Merel. Samen met Ro zorg ik voor onze drie meisjes (10, 2 en 1 jaar): kleine eigengereide dametjes, die ons veel leren. Ik blog bijna dagelijks over ons leven, het ouderschap en de liefde. En omdat we hier in optima forma van een temperamentvol gezin genieten, ligt de inspiratie regelmatig letterlijk voor mijn voeten – al dan niet dramatisch schreeuwend omdat we de eierkoek verkeerd sneden. Dat maakt het bij ons thuis in elk geval nooit saai. Al zal onze bijna-puberende oudste daar wel een andere mening over hebben…

11 Replies to “Zoektocht naar de juiste middelbare school voor June – Cito

  1. Hoi, toevallig stuit ik nu op jouw blog. Dus een late reactie hierop. Vandaag begint de entreetoets bij mijn zoon in gr7. Spannend! Gelukkig blijft hij er koel onder. Wat betreft het leren voor de cito hebben wij hier wel gedaan. Niet om vals te spelen, maar om de vraagstellingen beter onder de knie te krijgen. Hij moet leren om de vragen rustig door te lezen en niet zo’n toets uit te racen. Zo worden er nutteloze fouten voorkomen. Wat er in zit zit er in. Door te oefenen haal je eruit wat er in zit. Ik heb ook vertrouwen in de leraar, maar helaas valt hun advies vaker lager uit dan op niveau of uberhaupt hoger dan wat hun lvs voorstelt. Ik vind dit een leuke blog en zie dat je er meer over hebt geschreven. Ik ga nog met plezier jouw andere artikelen lezen.

  2. In principe telt nu al een paar jaar het advies van de leerkracht zwaarder dan de cito. Toen mijn oudste in groep 8 zat, was dat volgens mij voor het eerst. Ik had het idee dat de leerkracht daardoor juist een lager advies gaf, vast om teleurstelling te voorkomen. Advies was dus havo/vwo en we schreven onze dochter in op een tweetalige havo. Maar daar werd ze op basis van haar andere toetsgegevens toch ingedeeld in een tweetalige vwoklas. En inmiddels heeft ze er ook Grieks en Latijn bij, alsof het niet genoeg is…
    Mijn advies zou dus zijn om door te vragen over wat de mogelijkheden zijn als het niveau toch niet blijkt aan te sluiten.
    Jacqueline onlangs geplaatst…Hoedje van viltMy Profile

    1. Ja? Vind het lastig, omdat ik weleens wisselende verhalen hoor. Gelukkig werd nog gekeken naar die andere gegevens. Knap dat ze dat doet zeg! Wat leuk ook, daar gaat ze later heel veel aan hebben. Bedankt voor je advies, hier gaan we zeker iets mee doen.

    1. O spannend! Groep 6, dan worden ze ineens zo groot he? Ik hou je op de hoogte via de blogs, hopelijk heb je daar zelf ook weer wat aan als jullie op zoek gaan!

    1. Ja dat is ook zo. Toch vind ik het spannend. Wil ook weer niet zo’n hysterische moeder zijn die haar kind te hoog inschat haha. Nou ja we zullen het zien. Ben benieuwd wanneer de gesprekken plaatsvinden.

  3. Ik ben ook aan het zoeken naar een middelbare school. Spannende tijden. Mijn zoon heeft zijn zinnen gezet op een school. Maar hier vinden op de scholen vaak lotingen plaats. Ben zo bang dat hij teleurgesteld wordt. Over tips waar je op moet letten bij je middelbare school keuzen heb ik een bericht geschreven.

    1. O daar heb ik vaker van gehoord, die lotingen. Dat is vervelend, dan ben je echt afhankelijk van een portie geluk. Ik snap je bezorgdheid. Hoop dat hij toch naar de school van zijn keus mag!

      Ik ga je blog even opzoeken, interessant!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge