menstruatie

Menstruatie 2.0: ongesteld zijn en het onmiskenbare effect van rust

Terwijl de knappe koppen zich buigen over de voors en tegens van het menstruatieverlof en het effect daarvan op de menstruatie en mogelijke voordelen voor de economie, begon ik mijn eigen experiment. Ik gebruik het boek Men-struatie. Ook een mannenzaak van Peter de Vroed daarvoor als handleiding en pas de tips toe die hij daarin geeft. De beloften zijn groots: minder lang menstrueren, energieker, lekkerder in je vel… Zou het echt werken? Ik neem de proef op de som en hou een aantal maanden bij welk effect deze methode op mij heeft.

Men-struatiemethode

Inmiddels een maand geleden vertelde ik jullie dat ik zou gaan meedoen aan de methode die Peter de Vroed beschrijft in zijn boek Men-struatie. Ook een mannenzaak. Ik heb net de eerste cyclus doorlopen en kan jullie al vertellen welk effect zo’n rustdag op mijn hele gemoedstoestand had.

Hormonale cyclus in seizoenen

Zoals Peter beschrijft in het boek doorloop je elke maand je cyclus. En dat is niet alleen zoals je het kent (de standaard drie weken niet, een week wel ongesteld), maar ook aan de hand van de seizoenen. Het ene moment ben je namelijk een stuk productiever dan het andere. Ik hield samen met Ro bij hoe ik vond dat ik me gedroeg en wat hij daarvan vond. Dat leidde tot de volgende gedragingen:

Lente

  • Productief
  • Georganiseerd
  • Behoefte aan gezond eten
  • Rustig
  • Veel behoefte aan tijd thuis
  • Attent

Zomer

  • Energiek
  • Onrust (wil bezig zijn in huis en met werk)
  • Zelfverzekerd
  • Trek in gezonder eten
  • Minder gevoelig
  • Veel écht genoten, zoals op Tiengemeten

Herfst

  • Sterk de neiging om van alles af te ronden, alsof je op vakantie gaat
  • Resoluut (geen zin in langdurige gesprekken of discussies)
  • Onrustige slaap, vroeg wakker
  • Direct oppakken van werk en huishouden
  • Vermoeid

Winter

  • Moe
  • Behoefte aan rust en regelmaat
  • Geen zin in huishouden
  • Chagrijniger

Opvallende aspecten aan mijn menstruatie 2.0

Ovulatie

Aangezien deze artikelen toch al bol staan van oversharing, kan dit er ook nog wel bij. Ik had namelijk nauwelijks last van mijn ovulatie. En aangezien dat normaliter  (in elk geval sinds mijn laatste zwangerschap) juist inhoudt dat ik echt crepeer van de pijn, duidelijk opvallend.

Mijn houding naar de kinderen toe

Ik voelde me veel relaxter en nam meer ruimte om echt naar ze te luisteren. Bovendien probeerde ik de gehele maand meer aandacht te besteden aan waar mijn lichaam om vroeg. Nam meer rust, probeerde vaker te ontspannen en voelde me daardoor in het algemeen een stuk beter.

De menstruatie zelf

Daar waar het allemaal om draaide. Vloeide ik echt minder dan normaal? Ik stond hier eigenlijk vrij kritisch tegenover. Ik kon me namelijk niet voorstellen dat ik écht minder last kon hebben door wat meer rust te nemen. Zeker niet omdat ik sinds Mays geboorte echt elke maand kapot ga van de pijn en het miserabele gevoel. Daarom namen we het echt serieus.

De aanpak

Tijdens de tweede (en doorgaans zwaarste dag) spraken we af dat ik op bed zou blijven liggen. Gelukkig voor ons viel dit op een zondag, waardoor het ook allemaal in praktische zin makkelijk te bolwerken was. Rond 6 uur ’s ochtends vonden Rose en May het wel leuk om op te staan. Ik las even wat op mijn telefoon, nam een paar aardbeien en ging toen weer liggen, mijn telefoon op vliegtuigstand. Pas om 10 uur opende ik voor het eerst mijn ogen weer. Ik was kennelijk doodop. Daarna las ik wat in mijn boek, rustte weer een halfuurtje en kreeg toen een vol glas verse sinaasappelsap van Ro.

Ik keek een paar afleveringen van Jane the Virgin (echt een aanrader trouwens!) en daarna was het tijd om op te staan voor Junes optreden die dag. Op een kleine hormonale uitbarsting na, wist ik mijn rust te behouden en deed de rest van de dag ook vrij weinig. De dagen erna waren gewone schooldagen, dus iets moeilijker om het kalm aan te doen. Maar door toch ook nu weer bepaalde dingen te verdelen met Ro, hield ik vast aan dat stapje terug.

het effect

Geloof het of niet, maar mijn zwaarste dag bleef volledig uit. Ik voelde welk effect stress op mijn menstruatie heeft en probeerde dat zoveel mogelijk te vermijden. Van twee hevige dagen naar twee redelijke vond ik persoonlijk de grootste stap vooruit. In totaal duurde het ook iets minder lang dan normaal: 6 dagen in plaats van 8 (waarvan maar twee dagen medium zwaar in plaats van ZWAAR). Dus dat geeft de burger moed! En aangezien ik volgende maand geen optreden heb, denk ik dat het effect dan nog zichtbaarder zal zijn.

Ro vertelt

Ik zie dat het werkt, maar volgens mij zit er ook een mentaal aspect aan. Ik zie dat je beter in je vel zit. Je bent oprecht blij met de rust die ik je zoveel mogelijk probeer te geven tijdens die periode. Maar daarnaast ben je ook productiever tijdens de rest van de maand. Wat me trouwens wel opvalt: hoe minder ongesteld jij bent, hoe meer ik het lijk te worden 😉 Ik voel me een beetje chagrijnig en lamlendig, alsof ik het overneem.

Hier moeten we dus nog even aan werken!

Mijn verwachtingen

Komende maand zetten we dit traject natuurlijk door. Zal ik straks ook afkunnen met een paar dagen? Ik hoop het eerlijk gezegd zo! Liever twee dagen ellendig en de rest van de maand optimaal, dan andersom. De methode heeft me echt heel positief verrast. Persoonlijk had ik namelijk echt niet gedacht dat het mij (zeker door dat koperspiraal) zou lukken.

Ik hoop dat ik de komende maand ook weer zo energiek ben, minder snoep en veel geniet. En natuurlijk dat ik misschien van 6 naar 5 dagen kan gaan. Hou jullie op de hoogte!

Over Men-struatie. Ook een mannenzaak.

In het kort draait dit boek van Peter de Vroed om een nieuwe kijk op de vrouwelijke cyclus. Wist jij bijvoorbeeld dat we tijdens ‘de tijd van de maand’ maar 53% van onze energie hebben? En toch gaan we altijd maar door alsof er niets aan de hand is. Ongetwijfeld gaat die vlieger voor een aantal vrouwen inderdaad op, omdat zij nauwelijks klachten hebben. Maar hoe zit het met vrouwen als ikzelf, die juist veel pijn en bloedverlies hebben?

Volgens de methode die wordt beschreven, zou je minder gaan menstrueren: tot 75% minder lang. Daarnaast krijgen vrouwen die meer rust nemen tijdens hun menstruatie tijdens de rest van de maand meer energie. En ook zouden PMS klachten en vreetbuien verminderen.

Lijkt jou het wat om deze methode ook te proberen?

Vrouw op bank – Shutterstock

Author: Merel

Ik ben Merel. Samen met Ro zorg ik voor onze drie meisjes (11, 3 en 2 jaar): kleine eigengereide dametjes, die ons veel leren. Ik blog bijna dagelijks over ons leven, het ouderschap en de liefde. En omdat we hier in optima forma van een temperamentvol gezin genieten, ligt de inspiratie regelmatig letterlijk voor mijn voeten – al dan niet dramatisch schreeuwend omdat we de eierkoek verkeerd sneden. Dat maakt het bij ons thuis in elk geval nooit saai. Al zal onze bijna-puberende oudste daar wel een andere mening over hebben…

8 Replies to “Menstruatie 2.0: ongesteld zijn en het onmiskenbare effect van rust

  1. Hahaha die reactie van Ro. Ik ken de methode niet, maar herken wel de verschillende fases waar je steeds doorheen gaat. Ik ben benieuwd of het voor je werkt 🙂

  2. Ook ik had er nog nooit van gehoord. Het lijkt me zeker de moeite waard om het eend te proberen als ik dat zo bij jou lees. Alleen al die dag rust zou heerlijk zijn, maar of dat in de praktijk haalbaar is met een jong gezin…Dat het dan een positieve invloed heeft geloof ik inderdaad. Ik volg je hierin verder, ben benieuwd.
    Lisette onlangs geplaatst…Het einde van mijn zwangerschapsverlof.My Profile

    1. Haha nee hoor dat valt reuze mee. Of we zaten samen onder dezelfde steen 😉 ik ken hem ook nog maar een maandje. Maar op basis van de eerste maand zou ik zeggen: zeker de moeite waard om je in te verdiepen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge