overleef

Hoe overleef je slaaptekort? (6 handige tips)

Elke ouder heeft hier op een zeker moment wel mee te maken. Zijn het niet de voedingen, dan wel de tandjes of rare dromen. Zo ook wij. Ik klaag dan ook met grote regelmaat over mijn slaaptekort of hoe ik bijna begon te hallucineren dankzij het nachtenlang doorhalen. Dat ik regelmatig al om 20.00 uur voor de televisie zat te slapen en over nachten waarin onze jongste het een prima plan vond ons de klok te tonen om 01.00, 03.00, 03.30, 05.00 en 05.59 uur (ja dat moment dat je nog een hele minuut had kunnen blijven liggen).

Hoe overleef je een langdurig tekort aan rust?

Inmiddels zijn we veertien maanden verder en beginnen de nachten langer te worden, maar je kunt wel zeggen dat we hier thuis inmiddels ervaringsdeskundigen zijn op het gebied van slaaptekort. Daarom vandaag 6 handige tips!

 Neem je rust wanneer dat wel kan

De grootste open deur die je maar kunt bedenken in dit geval, maar wel waar. Je kunt dan misschien niet slapen in de nachten, maar wel overdag. Doe dat ook. En als dat niet lukt, ga dan vooral lekker lezen, tv kijken (dan val je vanzelf in slaap) of een beetje dagdromen.

Zorg door een toevoer aan energie door te bewegen

Misschien niet het eerste waar je aan denkt wanneer je lichaam aanvoelt als lood, maar het helpt echt. Ga een stuk fietsen, wandelen, bezoek de sportschool, ga skaten, op een sport of ‘zumba’ mee met tutorials op YouTube. Je zult zien dat je na een paar dagen al iets meer conditie hebt en dus de effecten van het slaaptekort beter kunt opvangen.

Neem voldoende vitamines en mineralen

Voor mijn part uit een potje, want ook dit kan aanzienlijk schelen. Vitamine B en D en ijzer zijn heel belangrijk. Als je hiervan tekort komt, kun je al snel een futloos gevoel krijgen. Blijf hierop letten, zeker tijdens de borstvoeding ligt een tekort op de loer. Voel je jezelf slap en lusteloos, aarzel dan niet om bij de dokter te vragen om controle van je bloedwaarden.

Verdeel de lasten

Of je nu betaalde werkzaamheden verricht of niet, ook jij zult overdag fit en alert moeten zijn. Verdeel de taken en je slaapt in elk geval af en toe wel.

Laat je kind(eren) even een nachtje logeren

Hoe rot of schuldig je jezelf er misschien over voelt, doe het toch maar als je het even niet meer trekt. Anderen hebben niet elke nacht te maken met die onderbreking zoals jij op dit moment. Zij hebben wel de mogelijkheid om morgennacht gewoon door te slapen. Kan je echt goed doen!

Accepteer het

Je hebt misschien de neiging er tegen te vechten. Bijvoorbeeld door van jezelf te eisen dat je hetzelfde moet kunnen als normaal, balen dat je niet alles meer kunt volgen of onthouden, vinden dat je hele huishouden spic en span moet zijn en alle sociale contacten onderhoudt alsof je vol energie zit. Neem het even voor wat het is, want ooit komt het goed! En geniet er dan van, want op een gegeven moment gaan ze uit en in die fase schijn je ook even minder lekker te slapen 😉

Heb jij nog tips voor andere ouders met slaaptekort?

Author: Merel

Ik ben Merel. Samen met Ro zorg ik voor onze drie meisjes (11, 3 en 2 jaar): kleine eigengereide dametjes, die ons veel leren. Ik blog bijna dagelijks over ons leven, het ouderschap en de liefde. En omdat we hier in optima forma van een temperamentvol gezin genieten, ligt de inspiratie regelmatig letterlijk voor mijn voeten – al dan niet dramatisch schreeuwend omdat we de eierkoek verkeerd sneden. Dat maakt het bij ons thuis in elk geval nooit saai. Al zal onze bijna-puberende oudste daar wel een andere mening over hebben…

19 Replies to “Hoe overleef je slaaptekort? (6 handige tips)

  1. Fijn artikel! Ik voel mij altijd schuldig als ik de kleine laat logeren bij mijn ouders, maar achteraf voel ik me herboren en barst ik weer van de energie. Toch ergens goed voor 😉

    1. Ja gek is dat, heb ik ook last van. Maar het werkt inderdaad en je kindje heeft een gezellig dagje ergens anders met heel veel aandacht. Ze kunnen het slechter treffen 😊

  2. Goeie tips. Maar ik ben te eigenwijs voor tip nummer 1 😉 Ik kreeg altijd te horen dat als de kleine slaapt, ik ook moet slapen. Maar als de kleine slaapt, dan kan ik ook bloggen, koken, stofzuigen, dweilen en de rest van het huis poetsen… Hahaha. Maar goed, gelukkig heeft de kleine man weer door hoe hij moet slapen ’s nachts. Dus hier gaat het gelukkig ook stukken beter.
    Leonie van Mil onlangs geplaatst…Mijn grijze haren dilemmaMy Profile

    1. Haha ik ben zelf ook niet al te best in het opvolgen van mijn eigen advies, maar ik merk dat wanneer ik het wel doe, dit heel lekker voelt.
      O gelukkig maar! Dat scheelt overdag enorm!

    1. Dat is rot, jammer dat je zolang hebt moeten tobben voor je wist wat het was.
      Ja je bent echt goed bezig met sporten en bewegen. En ’t scheelt echt idd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge