Op weg naar de KvK: alles dat je moet weten over visitekaartjes!

In de serie Op weg naar de KvK neem ik je letterlijk mee richting mijn inschrijving. In deze aflevering ga ik in op visitekaartjes. Want hoe kies je het beste visitekaartje, wat zou elk kaartje moeten bevatten?

Hoe kies je het beste visitekaartje?

Allereerst is het belangrijk om op te vallen. Dat is echter makkelijker gezegd dan gedaan, want ze lijken al snel op elkaar. Waar zou je aan kunnen denken?

  • Gebruik je pasfoto. Het gezicht achter het bedrijf maakt je visitekaartje persoonlijker en opvallender. Bovendien herkennen mensen je dan sneller van het leuke gesprek dat je had tijdens die ene netwerkborrel of zullen ze je in de toekomst herkennen.
  • Kies een andere vorm dan de standaard rechthoek, al moet je ook wel rekening houden met de ontvanger en is het handig wanneer je kaartje goed bewaard kan blijven. Maak het dus ook weer niet te gek.
  • Kostenbesparend: kies voor een verticaal visitekaartje. Ook daarmee kun je al opvallen tussen alle andere.
  • Je beroep. In mijn geval staat er bijvoorbeeld blogger/freelancer. Zo weten potentiële klanten dat ik ze kan helpen aan een goede tekst in correct Nederland, zowel voor hun website of tijdschrift.
  • Kwaliteit van papier en de soort maken ook uit. Heeft je kaartje bijvoorbeeld een glanzend papier en/of stevige kwaliteit, dan zal hij ongetwijfeld langer bewaard worden dan een kaartje dat snel kapot gaat. Investeer liever een paar euro meer voor een duurzaam resultaat.
  • Probeer met je visitekaartjes duidelijk te maken wie je bent. Een opvallend logo bijvoorbeeld of een pictogram waaruit blijkt wat je bedrijf doet. Het moet een verlengstuk zijn van je bedrijf.
  • Geef ze met een klein cadeautje. Zo kreeg ik een visitekaartje van de eigenaresse van Bloei! met daarbij een Playmobil poppetje. Elke keer dat ik dat poppetje weer voorbij zie komen, denk ik weer aan de eigenaresse van het bedrijf (en om flauwe grappen voor te zijn: dat had niets te maken met haar uiterlijk).
visitekaartjes
Kies een design dat past bij wat je wil uitstralen – Shutterstock

Lees ook Deze 10 dingen doen bijna alle bloggers! 

Hoe duur zijn visitekaartjes?

Zoals bij vrijwel alles geldt: je kan het zo duur maken als je zelf wil. Laat je hem bijvoorbeeld ontwerpen of doe je dat zelf? Via Canva.com kun je je creativiteit de vrije loop laten gaan, om maar iets te noemen. Als je een beetje handig bent is dit een betaalbaar alternatief. Daarnaast kan je kiezen tussen een drukker of websites als Vistaprint. Ik laat mijn kaartjes daar drukken, daar staat tegenover dat je bij een drukker de papiersoorten kan voelen en zien voor je een bestelling plaatst. Laat je goed informeren en vraag een offerte op. In het geval van online kaartjes is het zinvol om eerst te kijken hoe duur het verzenden is en of je niet beter een flinke hoeveelheid kan bestellen. Vaak kost dat maar een paar euro meer.

visitekaartjes
Laat je een kaartje ontwerpen of ga je naar de drukker? – Shutterstock

Welke elementen moet een visitekaartje minimaal bevatten?

Laat voorop staan: less is more. Probeer in de kern samen te vatten wie je bent. Willen mensen meer informatie, dan nemen ze wel contact met je op. Kijk ook naar de doelgroep.

Voor bedrijven

  • De naam van je bedrijf en je website.
  • Je naam, adresgegevens en e-mailadres. Ooit kreeg ik de tip om de achterzijde van je kaartje wit te houden, zodat je eventueel nog je telefoonnummer kan opschrijven. Mocht je veel zaken via de telefoon regelen, dan is het toevoegen van je mobiele nummer natuurlijk wel zinvol, maar anders zou ik dit weglaten.
  • E-mailadres
  • Social mediagegevens – je zou ook kunnen kiezen voor een QR-code die direct naar je website of Facebookpagina leidt.

Voor potentiële lezers (in geval van bloggers)

  • De naam van je bedrijf en je website
  • Korte omschrijving van wat ze daar kunnen vinden. In mijn geval staat er ‘over ouderschap en liefde’, omdat het de kern is van waar ik over schrijf. Probeer ook een ondertitel te bedenken die kort en krachtig weergeeft waar jij voor staat en wat jou onderscheidt van de anderen.
  • E-mailadres, al is het geen noodzaak in dit geval – je weet nooit wie je kaartje onder ogen krijgt.
  • Social media! In deze tijden is het heel belangrijk dat mensen ook weten waar je online te vinden bent.

De achterkant

Bedruk je de achterkant van je visitekaartje wel of niet? Zo niet, dan zou je daar eventueel een persoonlijke boodschap kunnen achterlaten of, als gezegd, een telefoonnummer. Mocht je er wel voor kiezen deze te bedrukken, dan kan je denken aan een uitgebreidere omschrijving van wat je doet. Bijvoorbeeld dat je blogt over ouderschap, herkenbare columns schrijft en ook geregeld reviews doet. Laat mensen in een kernboodschap ontdekken waarom ze écht naar jouw website moeten komen of gebruik moeten maken van je bedrijf. Hou je verhaal helder en gebruik humor of zet mensen aan het denken.

Bron

visitekaartjes
LinkedIn het nieuwe visitekaartje? – Shutterstock

Alternatieven voor visitekaartjes?

Af en toe ontstaat er discussie over de actualiteit van papieren visitekaartjes. Is het nog wel nodig met LinkedIn? Persoonlijk denk ik van wel: je geeft iemand iets persoonlijks mee en dat werkt in bepaalde situaties net even handiger dan een aanmelding op LinkedIn. Ongetwijfeld zal er op een gegeven moment een elektronisch alternatief komen, vermoed ik, maar tot die tijd hou ik vast aan mijn visitekaartjes.

Inspiratie voor de leukste visitekaartjes

Op de website van Viva vond ik 22 inspirerende visitekaartjes die origineel zijn én helemaal laten zien waar de ondernemer voor staat (klik hier). En weliswaar met een klein beetje overlap: op deze website vind je nog meer geweldige kaartjes die je zéker zal onthouden. Verder is Pinterest natuurlijk je grote vriend.

Waarom koos ik voor mijn eigen kaartje?

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: ik heb absoluut niet aan alle punten voldaan die hierboven staan. Wat ik wel deed? Ik koos voor twee kaartjes. Eén voor bedrijven (inclusief mijn postadres) en één voor potentiële lezers. In hun geval hebben ze niet zoveel aan ons adres, maar des te meer aan social media.

  • Kort en bondig melden wie ik ben en waar je me kan vinden
  • Kiezen voor een opvallende kleur roze, zodat mensen je makkelijk terugvinden in een witte stapel
  • Visitekaartjes laten drukken op stevig, glanzend papier
  • Facebook, Instagram en mailadres links onderin.

Wat kan beter?

Wanneer ik straks écht ga inschrijven, dan zal ik een aantal dingen verbeteren. Zo is mijn adres niet meer relevant omdat bedrijven dat bij interesse wel kunnen vinden via het register van de KvK. Daarnaast zal ik aan de achterkant een kort en bondig stukje schrijven over mijn website, zodat mensen ook weten met wie ze van doen hebben. Zo wordt het een visitekaartje dat geschikt is voor alle partijen. Een foto erbij kan, maar daar moet ik nog even goed over na denken.

Heb jij visitekaartjes? En wat is jouw beste tip?

Man overhandigt zijn kaartje – Shutterstock

Author: Merel

Ik ben Merel. Samen met Ro zorg ik voor onze drie meisjes (11, 3 en 2 jaar): kleine eigengereide dametjes, die ons veel leren. Ik blog bijna dagelijks over ons leven, het ouderschap en de liefde. En omdat we hier in optima forma van een temperamentvol gezin genieten, ligt de inspiratie regelmatig letterlijk voor mijn voeten – al dan niet dramatisch schreeuwend omdat we de eierkoek verkeerd sneden. Dat maakt het bij ons thuis in elk geval nooit saai. Al zal onze bijna-puberende oudste daar wel een andere mening over hebben…

13 Replies to “Op weg naar de KvK: alles dat je moet weten over visitekaartjes!

  1. Een opvallend kaartje is het belangrijkste lijkt me 🙂 Anders kun je net zo goed geen visitekaartjes laten maken, haha!

    Echt een handig artikel in ieder geval. Ik had er nog niet aan gedacht dat het slim is om je foto op je visitekaartje te zetten, terwijl ik dat natuurlijk ergens wel weet. Ik roep namelijk zelf altijd dat je per se een foto van jezelf bovenaan je blog moet zetten. (Ik zie bij jou trouwens maar een hele kleine foto, die bij je facebookpagina in de sidebar staat. Misschien is het leuk als je die foto in het groot bovenaan de sidebar van je blog zet?)
    Eva onlangs geplaatst…5 fashion items die ik heel gaaf vind, maar zelf nog niet hebMy Profile

  2. Leuk om te lezen, ik had toen ik mijn visitekaartjes ging maken (maar nu net een artikel over online staat) wat tips ingewonnen bij collega bloggers. Veel de tip gekregen om inderdaad te werken met een foto. Deze tips zijn ook heel erg goed
    Jessica onlangs geplaatst…Dit zijn mijn visitekaartjes!My Profile

  3. Ik heb ook een webshop op Etsy en daarvoor heb ik ook een visitekaartje – mijn blog ben ik nog maar ongeveer een maand geleden begonnen en die staat er spijtig genoeg nog niet op 🙂

  4. Ik had eerst een stempel met logo en mailadres. Die had ik dan op notitieblaadjes gezet die eruit zien als plakjes salami (passend bij mijn blog Salami Stinkt). Heel simpel, maar vond het zo wel leuk.
    Maar nu heb ik een nieuw logo en vind ik het wel leuk om echte visitekaartjes te laten maken. Ben er nog niet helemaal uit hoe en wat.
    Jacqueline onlangs geplaatst…Self-care en self-management, tips en uitdagingenMy Profile

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge