Help! 60 gedachten die ik heb als de schoolknuffel komt

We gaan weer naar school en dat betekende voor de kleintjes het weerzien met schoolknuffel Puk. Mooi hoe ze toch een soort band ontwikkelen. Alleen of ik diezelfde warme gevoelens koester wanneer hij meegaat? 

Puk mocht weer mee naar huis

De eerste schoolweek op de peuterspeelzaal begon gelijk goed: de schoolknuffel Puk mocht mee naar huis. Laat ik voorop hebben staan dat ik het een onwijs leuk initiatief vind. Of althans, educatief verantwoord. En voor de kinderen fantastisch. Maar voor mij als moeder? Tja… Laat ik het zo zeggen: Puk en ik hebben een verleden. Een minder rooskleurig verleden dan ik voor ogen had toen we hem voor het eerst meenamen. Want in mij zit een moeder die het echt heel goed wil doen. Alleen komt ze er niet uit…

60 gedachten die ik heb als de schoolknuffel meekomt

  1. Shit alweer?!
  2. Hoe gaan we ervoor zorgen dat dit keer alles in zijn koffertje blijft zitten?
  3. Kennelijk weten die kleintjes ook nog van de vorige keer… Ik mag hem niet eens aanraken!
  4. Gelukkig, hij is gewassen in de vakantie.
  5. Even kijken wat er in zijn koffertje zit.
  6. Die tandenborstel!! 🙁 Misschien moet ik die maar veilig opbergen
  7. Even het boekje lezen.
  8. Hm, die andere moeder had gelijk door dat het koffertje niet compleet is en heeft hem zelfs aangevuld, nu voel ik me nog schuldiger.
  9. Waarom lijken al die andere moeders zo georganiseerd?
  10. Nou ja, beter gezegd: waarom zíjn die andere moeders zo georganiseerd en ik niet?
  11. Waarom schrijven eigenlijk alleen de moeders het verhaaltje op?
  12. En waarom begin ik op een peuter te lijken met al die waaromvragen?
  13. Oeps, ze gaan er vandoor met zijn pyjama.
  14. Waar is de tandenborstel, niet nu al toch?
  15. Pff, dat was ik helemaal vergeten: Puk moet echt óveral bij betrokken worden
  16. Nee, jullie moeten hem geen brood voeren!
  17. Ik hoop dat hij niet in de was hoeft, voor ik hem ook nog laat krimpen
  18. Dan ben ik helemaal volksvijand nummer 1 bij de peuters
  19. En de ouders, want die voelen zich dan weer verplicht om mijn misstappen in orde te maken
  20. Gelukkig straks even fietsen, dan kan hij mooi thuisblijven
  21. Oké, ik heb het te warm voor zoveel drama, laten we hem maar meenemen.
  22. Nu maar hopen dat hij niet kwijt raakt, dat is nog erger dan krimpen
  23. Waarom heb ik ja gezegd, nu zit ik als een zenuwachtige control-freak op de fiets te hopen dat die knuffel niet halverwege in de sloot belandt
  24. Ja schat, heel gezellig dat Puk mee is
  25. Hé, dat is handig! Als ik zeg dat Puk een beetje schrikt dat zij niet zo goed luistert, dan doet ze ineens wel gezellig wat ik van haar vraag
  26. Niet te vaak gebruiken voor dit zijn effect verliest
  27. En toch: prettig om achter de hand te hebben!
  28. Hou Puk goed vast
  29. Maar echt: hou Puk goed vast!
  30. Blij dat we weer thuis zijn, volgende keer laten we hem gewoon hier
  31. Waarom sta ik hier een discussie te voeren met twee peuters over of Puk wel of niet mee mag eten van de spaghetti?
  32. Halleluja! Puk gaat een dutje doen op de bank, omdat hij zo moe was van het fietsen – geniaal bedacht, al zeg ik het zelf
  33. Waarom gaan ze daar uitgerekend nu met die spaghettimondjes naast liggen nepslapen?
  34. Had ik eigenlijk geen foto moeten maken vandaag voor in het boekje?
  35. Misschien kan ik er eentje uit het archief halen of zou dat opvallen?
  36. Nou ja, maak er morgen wel een paar extra
  37. Fijn, zo’n knuffel in huis die elke dag voor nieuwe ruzies zorgt
  38. Jammer dat mijn truc van de geschrokken Puk niet meer werkt!
  39. Even controleren of die koffer nog wel heel is én compleet
  40. Gelukkig, we zijn nog safe
  41. Erg eigenlijk, ik keek vroeger een beetje neer op moeders die zo slordig waren dat ze de schoolknuffel en het bijbehorende boekje niet heelhuids op school brachten. Nu ben ik er zelf eentje geworden
  42. Ik geef het even op, ik neem die knuffel wel bij me en ze ruziën maar om de Duplo ofzo
  43. Ah, wel heel aandoenlijk hoe begaan ze met hem zijn
  44. Misschien moeten we ook een soort huisknuffel gaan instellen
  45. Wel zonder tandenborstel
  46. O ja, dat boekje!
  47. Vanavond babyshower, morgen maar snel iets schrijven voor het ontbijt
  48. Veel te laat geworden gister, ik ben doodop
  49. We hebben afgelopen dagen helemaal geen foto’s gemaakt
  50. Dan maar extra veel stickers plakken
  51. Zelfs dit leidt tot ruzie: nee Rose, je mag niet ook de stickers plakken
  52. Beetje miereneukerig trekje, maar ik wil het gewoon netjes hebben ingevuld – in elk geval iets dat ik wél kan
  53. Jammer dat ik niet zo secuur ben als het gaat om de rest van Puks verzameling
  54. Wat hebben we dinsdag eigenlijk gedaan?
  55. Schat, weet jij nog of we dinsdag iets hebben gedaan?
  56. Serieus, zo spannend is ons leven niet dus waarom kan ik er niet op komen?
  57. O ja, er kwam een vriendinnetje spelen in de middag, al heeft zij heel Puk niet gezien omdat die inmiddels al op bed lag vanwege de zoveelste ruzie tussen Rose en May
  58. Niet vergeten om alles mee te nemen, heb niet voor niks zo zitten pennen tijdens het eten van mijn ontbijt
  59. (bijna hysterisch) Hebben we Puk nu bij ons?
  60. Thank God, het is gelukt! En nu even tien kinderen lang geen knuffel mee naar huis…

Die knuffel bezorgt me alleen maar een schuldgevoel

Eigenlijk is het gewoon vooral vervelend dat Puk me een berg schuldgevoel bezorgt waar je U tegen zegt. Ik voel me ongeorganiseerd, niet educatief betrokken bij het wel en wee van onze peuters en laat me te veel nadenken over details. Bovendien begin ik te piekeren als een peuter met al dat gewaarom. Daarom ben ik altijd weer opgelucht wanneer hij weer terug mag naar school, op weg naar een volgende peuter. Weer een ronde overleefd!

Ben ik de enige die de kriebels krijgt als de schoolknuffel mee mag?

Schrijf je in voor onze wekelijkse update en mis nooit meer een artikel! Je vindt het formulier rechts (desktop) of onderaan deze pagina (mobiel). En volg je Merel of De Mamagids al op Instagram?

Reageer je onder dit artikel? Weet dan dat we je mailadres nooit zullen gebruiken, ook niet om ongevraagde nieuwsbrieven of andersoortige mails te versturen. Dat doen we alleen als je je aanmeldt voor de wekelijkse update – met jouw toestemming dus.

Merel

Pedagoog in opleiding Merel (39) is moeder van vijf (Nova* 2020). Dol op zoetigheid en daardoor eeuwig aan de lijn, verdwaalt nog in haar eigen achtertuin en doet op haar eigen manier pogingen de wereld iets mooier te maken. In 2013 studeerde deze historica af op het onderwerp "Pedagogische boeken in de 17e en 18e eeuw". Dat vond ze zo leuk dat ze daarna zelf is gaan bloggen over de opvoeding. Haar leven? Chaos met een gouden randje!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar boven