Fitness na je bevalling: als je sportief bent geen ramp, maar als je op mij lijkt iets dat je het liefst lang uitstelt. Waarom? Het hele idee weer te moeten beginnen, plek te maken in je overvolle dagschema van voeden en zorgen… Nee, ik zag het niet zitten. Maar toch besloot ik weer te gaan. En wat bleek? Ik knapte er enorm van op! Daarom geef ik onder andere 6 redenen waarom je toch moet starten met fitness na je bevalling.

fitness na je bevalling
Als dit geen motivatie biedt… šŸ˜‰ – Shutterstock

Hoewel mijn lichaam het niet verraadt, ben ik van binnen best sportief. Afgelopen jaren kwam daar dankzij afstuderen, werk en zwangerschappen weinig van terecht, maar het is echt zo. Ik kende tijden dat ik minstens vier keer per week in de sportschool te vinden was.Ā Mijn sportschoenen zijn overigens geen bewijs voor deze uitspraak; ik heb ze vanmorgen letterlijk uit het stof getrokken. (Zonder grap: er hing zelfs spinrag in de linker!) Maar toch, het zit in me en het moet eruit.

Lees ook: Afvallen na de bevalling, waarom gaat het zo traag?

Enorme drempel

Gek genoeg is de stap over de drempel toch weer reden genoeg om voor mezelf allerlei excuses te bedenken. ‘Ik ben er nog niet aan toe’, ‘fitness is geen legitieme reden om mijn moeder te vragen of ze wil oppassen’ en ‘met die borstvoeding is het vast niet goed’. Zelfs toen ik nagenoeg voor de deur stond, dacht ik: ‘Ik kan nu nog terug.’ Gelukkig bleek mijn geweten sterker, maar het had niet veel gescheeld of ik was met een noodgang weer teruggereden.

Grote meevaller

Eenmaal binnen viel alles natuurlijk reuze mee. Ik werd zowaar nog herkend – wat toch extra motivatie geeft om nog een keer te gaan – en al snel voelde het weer vertrouwd aan.

6 redenen om te beginnen aan fitness na je bevalling

  • Op den duur krijg je veel meer energie
  • Je valt af, wat je onder normale omstandigheden misschien minder snel voor elkaar krijgt
  • Je lichaam wordt strakker: geen loshangend vel dat mee zwaait naar die ene bekende
  • Tijdens het sporten ben je weer even jezelf: geen huilende kinderen die aan je been hangen om aandacht te vragen enĀ je kuntĀ gesprekken met andere volwassenen aangaan die langer dan een minuut kunnen duren
  • Je hebt even de tijd (op de hometrainer) om een boek te kunnen lezen en op de sportschool gaat dat stukken sneller dan thuis
  • Geen afleiding van rommel in huis

Tijd om weer te vertrekken

Mijn lichaam gaf zelf aan dat het klaar was met fitness. Na een ruim uur wilde ik mijn afsluitende buikspieroefeningen gaan doen en nam plaats op het apparaat. De druk van het kussentje op borsthoogte, zorgde voor lekkende melkklieren. Oeps! Gelukkig kon ik mijn handdoek zodanig draperen, dat het niemand nog opviel volgens mij. Eenmaal thuis kreeg ik een superdikke knuffel van Rose, alsof ik eeuwen was weggeweest, en de rest van de middag heb ik extra veel met haar gespeeld. Echt, dit ga ik vaker doen!

Wanneer begon jij weer met sporten?

De foto bij dit blog is afkomstig van Shutterstock

Author: Merel

Ik ben Merel. Samen met Ro zorg ik voor onze drie meisjes (10, 2 en 1 jaar): kleine eigengereide dametjes, die ons veel leren. Ik blog bijna dagelijks over ons leven, het ouderschap en de liefde. En omdat we hier in optima forma van een temperamentvol gezin genieten, ligt de inspiratie regelmatig letterlijk voor mijn voeten ā€“ al dan niet dramatisch schreeuwend omdat we de eierkoek verkeerd sneden. Dat maakt het bij ons thuis in elk geval nooit saai. Al zal onze bijna-puberende oudste daar wel een andere mening over hebbenā€¦

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge