In deze serie, die onregelmatig zal verschijnen, wil ik jullie graag meenemen tijdens onze zoektocht naar de juiste middelbare school voor June. Waar letten we op, wat neem je mee in die allesbepalende beslissing en hoe ga je om met eventuele teleurstellingen? June zal af en toe ook commentaar geven. Waar loopt zij tegenaan? En wat zou zij het liefst willen? Vandaag vertel ik over het leerlingvolgsysteem, entreetoetsen en het voorlopig schooladvies.

Hoe werkt dat hele volgsysteem nu eigenlijk?

Vanaf de kleuters kan een school de Cito-toets afnemen of een toets die door de school zelf is ontwikkeld. Alle resultaten komen in een systeem te staan waarmee de basisschool van je kind de voortgang kan monitoren. Zo is het mogelijk tijdig te ontdekken waar de knelpunten liggen.

Sophie, juf op een Jenaplanschool: ‘Bij ons op school worden de LOVS toetsen gebruikt als hulpmiddel. Wij maken geen gebruik van vaste methodes, want wij hebben grotendeels onze eigen methode ontwikkeld. Om te kijken of de kinderen de doelen hebben behaald zijn er toetsen ontwikkeld of wordt er gebruik gemaakt van methodetoetsen. Om te controleren of de leerling qua resultaten op het verwachte niveau zit, worden de LOVS toetsen afgenomen.’

Entreetoetsen

Behalve de resultaten die je kind door de jaren heen laat zien, vinden in groep 6 en 7 de entreetoetsen plaats (in het geval van June gemaakt door Cito). Deze controleren welk niveau je kind heeft op gebied van rekenen, lezen en taalvaardigheid. Onder rekenen vallen de normale sommen, maar ook bijvoorbeeld verhaaltjessommen en grafieken aflezen.

June licht toe: ‘Min- en plussommen moet je altijd zelf beantwoorden, maar bij de meeste andere opgaven mag je kiezen uit meerdere antwoorden. Je mag er een kladschrift bij gebruiken. Als je klaar bent, lever je de antwoorden in bij de juf.’

Lezen gebeurt aan de hand van rijtjes en AVI-verhalen, taalvaardigheid wordt gemeten met een dictee (spelling) en meerkeuzevragen (woordenschat).

Waarom is lezen toch zo belangrijk?

Meer dan vroeger ligt de nadruk op lezen. Met name het tempo waarin je kind leest, is bepalend. Als je kind heel goed leest wat er staat in een te traag tempo, kan hij daar zeker op de middelbare school tegenaan lopen. Wanneer je per week voor een stuk of zeven vakken veel stof moet doornemen, dan moet je dat wel aankunnen. Te langzaam lezen, betekent ook dat de prestaties omlaag gaan. En het zou zonde zijn als je kind moet afzakken naar een lager niveau, puur door dat lezen. Toch? Daarom oefenen de kinderen al vanaf jongs af aan met woordenrijtjes en verhaaltjes, om zo vlot mogelijk te leren lezen. Meer informatie én tips om je kind beter te leren lezen, vind je op Thuisinonderwijs.nl.

Resultaten

Aan de hand van de testresultaten, kent Cito scores toe per onderdeel:

  • Technisch lezen – AVI toets
  • Technisch lezen – 3 minuten toets
  • Spelling
  • Begrijpend lezen
  • Rekenen wiskunde
  • Woordenschattoets

De vijf niveaus die je kind kan behalen zijn:

(Bron: Cito en leerlingvolgsystemen op de basisschool)

Voorlopig studieadvies

In groep 6 en 7 wordt aan de hand van de entreetoetsen én de werkhouding van de leerling een indicatie gegeven van het schooladvies voor de middelbare school. Dit bespreken de leerkrachten in een gesprek, waarbij in ons geval ook het rapport aan bod kwam. Sommige scholen doen dit waar de leerling bij aanwezig is, maar bij ons bleef June thuis bij oma.

Hoe gaat het in zijn werking als een kind aanwezig is bij (advies)gesprekken?

Sophie: ‘Bij ons op school zijn kinderen al vanaf de onderbouw aanwezig bij gesprekken. Zo ook bij het voorlopig adviesgesprek en het definitief adviesgesprek.

Bij het voorlopig adviesgesprek wordt gekeken naar de leerling in de groep, de LOVS grafieken vanaf groep 3 tot en met 7 (waarbij met name de lijn vanaf groep 6 telt). Daarnaast kijken we naar de uitslag van de drempeltest (die bij ons wordt afgenomen). Hier zit ook een stukje over de persoonlijkheid van een leerling bij: leermotivatie, doorzettingsvermogen, zelfvertrouwen en sociale wenselijkheid. Ook dit wordt meegenomen bij het vormen van het voorlopig advies.

Het definitieve advies wordt gevormd a.d.h.v. de gegevens uit het LOVS van groep 6 t/m 8. Er wordt nogmaals gekeken naar de gegevens van de drempeltest en naar uiteraard naar de leerling in de groep. Daarnaast vullen wij een ‘onderwijskundig rapport’ (OKR) in. Hierin staat een persoonlijk stukje over de leerling, de gegevens van het LOVS en het definitieve advies is hierin genoemd. Na goedkeuring van ouders wordt dit definitief opgeslagen. Dit is de overdracht naar de middelbare school

Het gesprek wordt in beide gevallen met de leerling en ouders/verzorgers gehouden. Wij gaan in gesprek met het kind. Ouders kunnen vragen stellen ter verduidelijking. Soms zijn ouders niet tevreden. In sommige gevallen wordt dit besproken waar de leerling bij is, maar meestal wordt er dan een nieuw gesprek gepland. Over het algemeen is het dankzij het voorlopig adviesgesprek meestal geen grote verrassing meer.’

Ouders op de bres, maar terecht?

Wanneer ouders het niet eens zijn met het advies, zijn ze vaak van mening dat hun kind meer kan dan school ze adviseert. Miriam schreef hier een goed artikel over. Zij werkt als juriste, onder andere op contractuele onderwijszaken. Oftewel, wanneer er onenigheid bestaat tussen school en de ouders. Veel van deze zaken komen voort uit dezelfde frustratie: kinderen die niet genoeg ‘gezien’ zouden worden – oftewel school zou de zelfbenoemde hoogbegaafdheid van ál die leerlingen in kwestie volledig over het hoofd zien. Zou het?

Bijles-stress

Soms zie je dan ook dat deze kinderen op bijles worden gezet, extra moeten oefenen of zich onder druk voelen staan om beter te presteren. Daar spelen bedrijven natuurlijk grif op in. Typ maar eens ‘cito bijles’ in bij Google en je krijgt een enorm aanbod te zien. Of dit verstandig is? Hierover is onder andere een documentaire gemaakt: Cito-stress uit 2015. Mijn ongevraagd advies: blijf als ouders zo realistisch mogelijk. Verlang je niet te veel van je kind? Of is school echt te voorzichtig? Overweeg alle opties en besef ook dat het uiteindelijk om hun toekomst gaat, niet die van jezelf.

Wat zijn jouw gedachten over de entreetoetsen, het voorlopig advies en de opbouw van de huidige Cito-toets?


De foto bij dit blog is afkomstig van Shutterstock

Author: Merel

Ik ben Merel. Samen met Ro zorg ik voor onze drie meisjes (10, 2 en 1 jaar): kleine eigengereide dametjes, die ons veel leren. Ik blog bijna dagelijks over ons leven, het ouderschap en de liefde. En omdat we hier in optima forma van een temperamentvol gezin genieten, ligt de inspiratie regelmatig letterlijk voor mijn voeten – al dan niet dramatisch schreeuwend omdat we de eierkoek verkeerd sneden. Dat maakt het bij ons thuis in elk geval nooit saai. Al zal onze bijna-puberende oudste daar wel een andere mening over hebben…

9 Replies to “Leerlingvolgsysteem, Cito entreetoetsen en het voorlopig schooladvies

  1. Ik heb bij mijn oudste gemerkt dat de school voor VO meer keek naar het leerlingvolgsysteem (m.n. vwo) dan het advies van de basisschool (havo/vwo).

    En zelf heb ik toen ik in het basisonderwijs werkte veel citotoetsen afgenomen, waar ik werkte gebeurde dat vanaf 3 jaar. De manier waarop je de toetsen afneemt, verschilt dan per leeftijd: eerst één op één, dan in kleine groepjes en pas later met de hele klas tegelijk. De toetsen geven inzicht in waar het kind staat, maar ik vind wel dat daar veel te veel status aan gegeven wordt door zowel overheid, onderwijs als ouders.
    Jacqueline onlangs geplaatst…‘Gaan we naar het Maskerhuis?’My Profile

    1. Eens, uiteindelijk is cito maar een momentopname. Leerlingvolgsysteem is dan volgens mij een stuk waardevoller. Bovendien draait het ook om je werkhouding. Niet elk kind dat qua intelligentie vwo aankan, zal het redden. Is niet erg, maar wel goed om vooraf rekening mee te houden door bv een havo/vwo advies te geven ipv atheneum of gymnasium.

  2. Ik zit er nu midden in. Mijn oudste moet ik vandaag inschrijven op zijn middelbare school keuze. Er is zo veel waar je mee te maken krijgt en van invloed is. Mijn zoon heeft vwo uitslag op zijn sito. Toch geeft de school hem havo advies. Ja je kan er tegen in gaan. Maar als ouder win je dit gevecht maar zelde. Scholen nemen geen risico meer. Slagen, overgaan is belangrijker voor ze. Subsidie opstrijken. Maar goed ik dwaal af.
    Melanie onlangs geplaatst…Het grote Pinterest geheim.My Profile

    1. Ligt denk ik aan de school waar je kind naartoe gaat. Soms geven scholen een lager advies dan cito omdat er naar meer dingen wordt gekeken. Als je zelf denkt dat hij hoger kan, zou ik opnieuw in gesprek gaan. En anders merken ze het snel genoeg op de middelbare denk ik.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge