Wanneer je net een baby krijgt is aan jezelf denken één van de laatste dingen die je doet. Alles draait immers om je zoon of dochter. Niet erg, maar je moet uitkijken dat je jezelf niet verliest. Hier 10 handige tips voor als je even niet meer hoe je in het prenatale tijdperk ontspande.

Belangrijk: bijkomen en aan jezelf denken

Na de geboorte van je pasgeboren baby draait jullie volledige leven om de kleine spruit. Je zet jezelf en je wensen opzij om te zorgen dat hij of zij zich goed voelt. Daar is natuurlijk niets mis mee: zo voelt jullie kleintje zich geborgen en veilig bij zijn ouders. Toch schuilt het gevaar dat je op een gegeven moment vaker en openhartiger praat met supermarktpersoneel dan je eigen vriendinnen. Of dat je knikkebollend op de bank zit met baby aan de borst, terwijl peuterlief de vensterbank ontdekt. Dan zou het zomaar eens kunnen zijn dat je te lang alleen maar met anderen bent bezig geweest. Oeps, denk aan jezelf! Daar is echt niets mis mee, jij moet toch ook opladen?

Aan jezelf denken? 10 makkelijke manieren

  1. Bingewatchen!

    Ja echt, mijn grootste hobby heeft een naam. Voor wie hem niet kent: heel lang achter elkaar televisie kijken. Bijvoorbeeld Netflix, je halve dvd-kast of die ene goede serie. Regel dus een lieve oppas, zet je verstand op nul en geniet van dit moment. Hoe vaak komt het immers nog voor dat je iets anders ziet dan Bumba of Tiktak?

  2. Sporten

    Ga sporten. Of het nou met een vriendin is, naar de sportschool of juist met je kind (bijvoorbeeld tijdens een les ouder-kind dansen/yoga/gym of juist door je kind als gewicht te gebruiken). Het is het laatste waar je aan denkt als de wallen op je knieën hangen en je jezelf postnataal ellendig voelt, maar het helpt echt. Je krijgt meer energie en een betere conditie, wat je als ouder ook weer van pas komt. Win-win!

  3. Een opgeruimd huis is een opgeruimd hoofd

    Ik kan me voorstellen dat je geen idee hebt waar je de tijd vandaan moet halen: je leven draait nu om voeden, slapen en verschonen. Het is soms goed er heel eventjes uit te stappen. Schoonmaken reinigt niet alleen je leefomgeving, maar ook je hoofd. Hoe frustrerend is het immers als je rondkijkt en alleen maar ziet dat je huishouden zich opstapelt? Laat een goede vriendin of lief familielid desnoods een rondje wandelen met je baby; het hoeft geen uren te duren, maar je knapt er enorm van op.

    denk aan jezelf
    Heerlijk opgeruimd huis – Shutterstock
  4. Inspanning is ontspanning

    Ga iets inspannends doen waar je een enorme boost van krijgt: indoor skydiven, een workshop of voor mijn part een stevig potje schaken. In elk geval iets waar je in het dagelijks leven geen tijd voor hebt en waarop je nog een tijdje kunt teren.

  5. Of natuurlijk ontspanning zonder inspanning

    Laat jezelf eens goed verwennen bij de schoonheidsspecialiste, kapper, massagesalon, spa… Aan jezelf denken is soms zo relaxed 🙂

  6. Oppas geen tijd? Bel dan iemand op!

    Bel bijvoorbeeld een vriendin als de kinderen slapen. Misschien om je frustratie eruit te gooien of juist omdat je gewoon even iemand wilt spreken die ABN terugpraat. Je mag dan niet altijd het huis zomaar kunnen verlaten, maar dat betekent niet dat je helemaal niemand hoeft te spreken.

  7. Zorg voor je relatie

    Maak regelmatig tijd vrij voor en met je partner. Met zijn tweetjes, zoals het ooit was in een tijdperk dat je jezelf niet meer voor kunt stellen. Verras de ander. Of jezelf (wat nog best zou kunnen lukken, met de nasleep van de zwangerschapsdementie). Doe iets impulsiefs en maak nieuwe herinneringen. Het hoeft geen over the top luxe weekend in Parijs te zijn. Het kan evengoed met een wandeling op het strand met een kop warme chocolademelk en slagroom toe: inspannend, ontspannend en hele goede gesprekken.

    denk aan jezelf
    Heerlijk uitslapen, weet jij nog hoe het voelt? – Shutterstock
  8. Weltrusten!

    Stuur de kinderen uit logeren en slaap weer eens uit. Mocht je vroeg wakker worden (want dat ritme gaat er in een nachtje nou eenmaal niet uit), draai jezelf om en doe je ogen dicht. Grote kans dat je binnen een halfuur in slaapt valt en wakker wordt op een tijdstip dat je allang niet meer haalde.

  9. Lekker zitten met een goed boek

    Leen een stapel tijdschriften van iemand die wel de tijd had ze te lezen, pak boeken waar je al tijden niet aan toe kwam – kortom: lees! Of het nou tijdens het sporten is (op een hometrainer heb je toch je handen vrij) of onderuitgezakt op de bank. Even wegdromen in een andere wereld kan wonderen doen.

  10. Shop till you drop!

    Desnoods voor de kinderen, als je er nog geen zin in hebt je pas bevallen lichaam in iets nieuws te hijsen. Aan de andere kant kan het heel goed voor je zelfvertrouwen zijn iets te kopen waar je al tijden niet meer inpaste. Of waar je afgelopen zwangerschap in woonde.

En het allerbelangrijkst: geniet!

Merkte jij na de geboorte van jullie kindje dat aan jezelf denken op de laatste plek kwam?

De foto bij dit blog is afkomstig van Shutterstock

Author: Merel

Ik ben Merel. Samen met Ro zorg ik voor onze drie meisjes (10, 2 en 1 jaar): kleine eigengereide dametjes, die ons veel leren. Ik blog bijna dagelijks over ons leven, het ouderschap en de liefde. En omdat we hier in optima forma van een temperamentvol gezin genieten, ligt de inspiratie regelmatig letterlijk voor mijn voeten – al dan niet dramatisch schreeuwend omdat we de eierkoek verkeerd sneden. Dat maakt het bij ons thuis in elk geval nooit saai. Al zal onze bijna-puberende oudste daar wel een andere mening over hebben…

10 Replies to “Aan jezelf denken! 10 simpele tips voor jonge ouders

  1. Goede tips Merel! Na een geboorte is het volgens mij altijd weer lastig om de balans weer terug te vinden. En tijd voor jezelf en je partner is ook zo belangrijk! Een opgeruimd huis geeft al zoveel meer rust. Maar ik denk dat je ook wat aan de tips hebt mocht je (nog) geen ouder zijn

    1. Ja is zo, of het nu je eerste of derde is… Alles moet toch weer zijn plekje krijgen en de gezinsdynamiek past zich steeds opnieuw aan.
      Misschien geldt het inderdaad wel voor iedereen: als je rust wil, begint het met een fijne plek om thuis te komen.

  2. Goede Tips…wat mij rustig houd is een opgeruimd huisje waar m’n Kids zich goed voelen en een goede relatie met m’n ventje… Xxxx 😘

  3. Ik ben zelf geen ouder en nog niet van plan; maar denk dat de tips evenzeer handig zijn voor niet-mama’s 🙂 Altijd lekker als je even wilt ontspannen na het werk!

  4. Fijne tips die ik zelf ook vaak genoeg toepas. Zo kan ik soms echt even genieten als mijn dochtertje gaat slapen bij opa en oma. Nu ze naar school gaat komt er ook weer wat tijd voor mezelf en echt daar was ik wel aan toe, maar ondanks dat mis ik haar ook wel weer als ze op school is.

  5. Het is na de komst van een kind altijd moeilijk om de juiste balans weer te vinden en daarin ook tijd voor jezelf en je partner te hebben. Met deze tips gaat dat zeker lukken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge